Într-un tur menit să dezvăluie jocurile de forme şi culori ale pereţilor gri din Bucureşti, identitatea autorului dispare în favoarea construirii unor personaje autentice, ce se joacă de-a v-ați ascunselea într-un playground ieșit din comun, la intersecția unor străzi sau într-un parc de distracții.
A se servi cu soare şi muzică experimentală.
Cine eşti tu şi ce este Allan Dalla?
Mă prezint drept regizorul din spatele proiectului Platonic Forms, care reprezintă o piesă de teatru, unde mă ocup de scenariu şi totodată de decoruri. Săli de spectacol: Clădirile Patriei. Personaj rol principal: Allan Dalla, personajul-vedetă din dramaturgia formelor platonice. Pe Allan Dalla îl regăsim pe clădirile din Bucureşti în cele mai alandala locuri din capitală; de aici îi revine numele atât de reprezentativ ce ia naştere în oraşul nostru.
Eu credeam că îi voi lua interviu lui Allan Dalla însuşi. Vorbeşte, răspunde?
Privind personajul la faţa locului, în mediul urban, îl vei auzi strofă cu strofă. De multe ori peretele îmi transmite conceptul şi tematica, după care transpun vizual. Domnul Allan Dalla comunică prin transpunerea universului în materie şi descompunerea lui în forme suprarealiste, cu impact vizual de origine fractală.
Cum ai început? Cu ce?
Ca multi alţi artişti, Allan Dalla a generat din graffiti combinat cu intervenţia în spaţiul urban în maniere şi concepte personale. Ceea ce m-a motivat cel mai mult a fost contactul cu alţi artişti care au acelaşi punct creativ, putere şi dorinţă de a duce mai departe ceea ce numim şi astăzi arta contemporană.
Încă din vremurile copilăriei lucram pentru a-mi atinge scopul creativ şi pentru a reuşi să mă dezvolt într-un mediu care îmi poate pune la dispoziţie toate ingredientele pentru a-mi da frâu liber imaginaţiei. Contactul cu arta a fost din primii ani ai copilăriei când desenam rachete şi nave spaţiale fără să fi văzut vreodata cum arată. Cred că acesta a fost startul în misiunea mea de creator cu ajutorul subconştientului şi drumul către descoperirea de sine.
Cum priveşti scena street-artului în România?
De câţiva ani buni, activăm cu ONG-ul URBANART cu care intervenim în modul de abordare a proiectelor artistice propuse instituţiilor culturale, colaborând cu artişti din toate scenele artistice. Concret, în prezent colaborez cu Kero: încercăm să turnăm fundaţia street-artului la nivel înalt. Realizând lucrări în diferite oraşe ca Bucureşti, Bacău, Oradea, Deva, Predeal etc., intervenţiile noastre care au dus la realizarea acestor proiecte se dezvoltă urmărind două direcţii: relaţia cu oraşul, şi cea mai importantă orientare: relaţia cu oamenii.
La nivel urbanistic propunem o formă de regenerare urbană prin aducerea unui plus de culoare şi mesaj pozitiv într-o mare de gri betonată şi panouri publicitare. Acest curent artistic intră în război deschis, eventual şi rece, cu corporaţiile care ne fură atenţia zi de zi cu reclamele agasante, care te ademenesc pe tărâmul consumatorismului, având tot timpul un motiv să te atragă cu ceva. Street-artul te invită să fii spiritual şi de ce nu, transmite energia care ar poate lumina frunţile trecătorilor.
Este un mod prin care artiştii îşi însuşesc spaţiul urban, lăsând în acest fel amprenta conturată în geometrii şi forme inspirate din cultura românească. Clădirile desenate ies din monotonia spaţiului construit, devenind tablouri de mari dimensiuni filtrate prin stilul caracteristic Allan Dalla. Ca artist, susţin ideea de a extinde galeriile indoor către exterior, dând naştere la expoziţii în aer liber accesibile tuturor oamenilor şi claselor sociale.
Allan Dalla compensează vizual cu expunerea artei în locuri publice şi, de ce nu, pe viitor va naşte o corporaţie Allan Dalla, cu bannere imense peste magazinul Bershka de la Unirii, cu Cina cea de taină geometrizată, un banner ce va înlocui logo-ul Samsung de pe noua Bibliotecă Naţională cu o reclamă publicitară ce te îndeamnă să consumi spiritualitate, mingi de fotbal icosaedru, coca cola galactică, fast food cu vitralii.
Care este filosofia din spatele artei tale?
Citat: „Calea spirituală și Geometria sacră reprezintă forma pe care o creează un anumit tip de frecvenţă. Altfel spus, forma este un rezultat direct al frecvenţei. Materia întreagă există datorită faptului că energia acestei materii este menţinută într-o anumită stare, ca substanţă a vibraţiei.”
Conform definiţiei, toate tiparele Creaţiei tridimensionale, inclusiv forma umană, sunt constituite din legături energetice, care rezultă dintr-una din cele cinci forme simple sau dintr-o combinaţie a lor. Allan Dalla este prima formă pe care o prezint şi o defragmentez oficial, personajul ce duce crucea hexaedrului sau a cubului. Pe viitor voi aduce sub aceeaşi umbrelă toate personajele, iar stilurile vor interacţiona. De la geometric la organic, de la concret la experimental.
Revenind la definiţie, timp de secole, aceste cinci forme au constituit un subiect pentru cercetare şi pentru dezbateri. Modelele fundamentale care sunt, literalmente, codurile geometrice ale Creaţiei, sunt cunoscute astăzi drept solidele platonice şi descriu, fizic, volumele cuprinse de aceste personaje sau modele. Este vorba de cele cinci forme platonice, fiecare în parte reprezentând: universul, apa, pământul, aerul şi focul. Allan Dalla reprezintă partea solidă, geometrică, simbolizând pământul. Cubul este sămânţa din care a crescut Allan. Celelalte personaje vor răsări treptat. Oamenii se vor bucura să le urmărească evoluţia. Fiecare personaj are ceva de transmis, în tehnici şi personalităţi diferite.
Spune-mi dacă tu poţi fi recunoscut în toate lucrările, dacă în personajele tale se reflectă un anumit stil? Influenţe?
Allan Dalla este cel care se manifestă. E solistul trupei Platonic Forms şi are la bază calea către un univers profund, conturat în forme cubiste. Combinatia dintre psihedelicul monocrom şi suprapunerea de culori intense conferă puternice efecte vizuale. Allan Dalla păstreaza acelaşi stil experimentalist ce porneşte de la geometrizarea materiei şi respectarea regulilor perspectivei.
Personalitatea individului se transmite creaţiei artistice punând în prim plan inconştientul şi visul. Pe de altă parte las o umbră de mister şi totodată las desenul să transmită, să te poarte în fantezia lui.
Am văzut că agenda pe 2012 a fost destul de plină. Pe 2013 cum va fi?
Începând cu expoziţia Cosmonotrips din 2011 am reuşit să formăm un gang de artişti, printre care cei de la Progressive Minds, Kero, Home Boy, Alexandra Maftei etc. E constructiv să interacţionezi, să călătoreşti şi să lucrezi cu oameni care vorbesc aceeaşi limbă.
În prezent, dacă vă grăbiţi, puteţi savura expoziţia Allan Dalla de la Idelier, care se poate prezenta ca un mic review de pânze al anului 2012.
Ţin să anunţ proiectul 99 de biciclete - 99 de ilustraţii în tehnici diferite pe versurile Luceafărului, pe care intenţionez să le expun la sfârşitul lunii. Mai multe detalii le voi prezenta pe pagina oficială zilele viitoare.
Până data viitoare, vă invit să vizitaţi expoziţia urbană din Bucureşti, pe calea Griviţei la nr. 64: Allan Dalla pe clădirea laboratorului de toxicologie şi a Poştei Române – Direcţia Servicii Financiare, pe bulevardul Timişoara la Terra Park şi pe strada Teodosie Rudeanu, zona fostei primării a sectorului 1.
Fotografii de Stan Adrian Roberto
Allan Dalla Exclusively Revealed
Street art-ul se experimentează în aer liber şi tot aşa s-a desfăşurat şi interviul cu creatorul lui Allan Dalla.
Foto: Stan Adrian Roberto