De la idei de packaging la accesorii sau la obiecte ajutătoare la citit, concursul de design caută idei de produse autohtone prin care să recunoaştem cititorii. Ideea trebuie prezentată temeinic, cu schița clară a produsului, soluții pentru producția lui și neapărat să fie una originală, nu o adaptare a ceva ce există deja prin alte părți. Obiectul care reiese mai trebuie să fie comercial, adică un produs de design românesc care să poată fi aruncat pe piață. Cea mai bună idee va fi produsă și distribuită în rețeaua de librării Cărtureşti.
I-am pus Emiliei Barbu de la ROD câteva întrebări pentru a afla originea instinctului de voyeur din spatele proiectului.
1. Care ar fi primele articole ale Legii drepturilor de cititor?
1) Cititorii sunt egali în faţa cărții şi dau pe dinafară de privilegii, fără discriminări.
2) Nimeni şi nimic nu este mai presus de personajul preferat.
3) Funcţiile şi demnităţile de rol principal în carte pot fi ocupate, în funcție de evoluția firului epic şi de dispoziție, de persoanele care au cetăţenia de cititor. Statutul de cititor garantează egalitatea de şanse pentru ocuparea înaltei funcții de visat la cai verzi pe pereți.
4) După fiecare carte citită, cititorului i se asigură dreptul la concediu cu plată de minim două săptămâni, pentru refacere psihică şi sedimentarea informațiilor. În cazul în care personajul preferat moare, se consideră forță majoră şi se acordă o perioadă nedeterminată de repaos şi izolare față de activități ce pot fi considerate nefaste sau câtuşi de puțin neplăcute.
2. „Dacă ajungi cu cineva acasă și n-are cărți, să nu i-o tragi” (John Waters) – un top de 5 cărți pe care dacă le zărești în bibliotecă, te dezbraci de la ușă.
The Circus. 1870s–1950s, de la Taschen, orice de la Julian Barnes, Mantia de stele de Milorad Pavic, Eu, motanul de Soseki Natsume și Schizosonet de Adrian Chivu.
3. 3 locuri bizare în care ai citit vreodată
În cluburi cu lumină roşie. De fapt e puțin bizar oriunde în public (cu excepția transportului public), că parcă nu poți să te contorsionezi în poziții comode fără să atragi atenția.
4. Un cititor care respectă cartea, o îmbracă și are grijă să nu șifoneze o pagină, sau un cititor care o consumă, notează lucruri în josul paginii și-i îndoaie coperțile?
I-am admirat mereu pe primii, dar eu una nu pot aşa. Cumva mi se pare mai mişto să interacționezi şi fizic cu acea carte, conținutul ei rămâne oricum acelaşi, indiferent că are paginile îndoite sau coperțile cu urme de la toate gențile prin care a fost plimbată. Îi dai acolo nişte amintiri, aveți o relație, vă şifonați. Plus că e frumos să deschizi o carte citită după mai mult timp, să dai peste pasaje subliniate şi să îți aminteşti exact ce simțeai atunci.
5. O carte în care ai vrea să trăiești și de ce
În Pânza de păianjen a Cellei Serghi. Pentru că mă leagă de o persoană care îmi era foarte dragă, pentru că a rămas cartea veşnicelor plecări şi reîntoarceri şi pentru că se petrecea într-un timp care mă fascinează. Şi mai ales pentru aerul sărat de mare pe care îl ai în permanență în nări.
***
Regulamentul concursului
Toate propunerile trebuie trimise la adresa de e-mail rod@cărtureşti.net în perioada 15 Septembrie – 31 Octombrie 2014. Propunerea trebuie să fie însoțită de schițe clare şi de un text explicativ şi detaliat al produsului, care să cuprindă atât o prezentare concisă, cât şi detaliile tehnice de producție. Produsul propus trebuie să fie realizabil şi verificat în acest sens, cât și comercializabil conform legii în vigoare. Propunerea trebuie să conțină soluții documentate şi punctuale de producție autohtonă pentru produs. Creația trebuie să fie una originală şi să respecte tema proiectului – autorul îşi asumă autenticitatea şi documentarea ideilor. Autorul va declara pe proprie răspundere că designul propus este integral creaţia sa şi că prin editarea şi difuzarea acestuia nu sunt încălcate drepturile patrimoniale şi morale ale altor persoane, definite conform legii nr. 8/1996 cu privire la drepturile de autor şi drepturile conexe.
Proiectul câştigător va fi decis de juriul format din Designist, Visuell, Bookaholic şi echipa ROD Cărtureşti
Proiectul câştigător va fi produs de către Cărtureşti şi comercializat în exclusivitate în rețeaua proprie de librării, autorul cesionând drepturile patrimoniale de autor pe termen nelimitat (în România sau străinătate). Autorul va beneficia de acreditarea corespunzătoare muncii sale şi de o cotă parte din vânzările produsului, stabilită ulterior de comun acord.