Futurotextiles
Caroline David este franțuzoaica tipică, femeia care arată mai bine după 40 de ani decât vreodată până atunci, uscată, elegantă și frumoasă. „Sunteți inginer?” o întreabă o jurnalistă. „Ah, nu, eu sunt curator de artă.” Mâna ei se resimte într-o expoziție care e la bază științifică, cu multă cercetare în spate, inginerie și prototipuri, dar pe care o îmbracă într-un nor - metaforă.
Futurotextiles are ceva din atmosfera unui prezentări de modă. În camera din dreapta sunt materialele, ca într-un laborator, de la puful de mătase galbenă pe care o țese un păianjen din Madagascar, singura specie care poate fi crescută de om, la firele textile extrase din bazalt pe bobinele lor dure și lucioase, până la rochia sângerie „croită” de bacteriile care fermentează vinul, fără nicio cusătură. În fundul sălii se joacă fibrele optice.
Creație verde-iarbă a arhitectului Forrest Jessee e tolănită pe hol. E o structură-cocon din spumă EVA, care e folosită și la vestele anti-glonț, și-n care poți să te-nfășori oricând pentru un pui de somn. Materialul e foarte rezistent dar în același timp moale, și are memorie: creează zone mai confortabile și zone mai dure, în funcție de poziția corpului tău.
Defileul de modă este în ultima sală din stânga. Pe podium sunt paltonul din pene inspirat de filmul lui Wenders Wings Of Desire al creatoarei Janaïna Milheiro, haina comunicantă de pe afiș, care-și schimbă culoarea după starea de spirit ca inelele de bazar, rochia ultra vaporoasă a lui Ying Jao inspirată de Playtime al lui Jacques Tati și rochia origami din textil + lemn a creatoarei Léa Peckre. Vedeta e miraculoasa rochie cu trenă, Herself Dress, a lui Helen Storey: materialul compus din poliester, mătase și nisip, se activează în prezența dioxidului de titan și funcționează ca o plantă, purificând aerul din jur.
Bonus: gulerul pentru bicicliști cu airbag incorporat care îți protejează și gâtul și capul dacă e să cazi de pe biclă. Se vinde deja în Suedia, dar deocamdată e 600 euro.
Invazie 68 Praga
Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, Eve Arnold, Inge Morath au fost fotografi Magnum. Josef Koudelka este fotograf Magnum și are o expoziție la București până în februarie.
Josef Koudelka e meticulos. Își marchează fotografiile pe film după un sistem pe culori. La prima vizionare încadrează cu alb ce vede interesant. La a doua, alege din cele încadrate fotografiile bune, pe care le marchează cu o dungă galbenă, cele foarte bune primesc dunga roșie. Dacă e vorba de publicat, revine asupra dungilor roșii și le adaugă dungi albastre pe latura de sus. Magnum Photos poate să vândă fotografiile cu galben, dar ele vor fi semnate doar JK. Fotografiile cu roșu primesc semnătura întreagă, Josef Koudelka. Premiantele cu albastru sunt singurele care apar în albumele ce-i poartă numele și în care validează tot, de la design la text, fără să lase o virgulă să treacă (de asta se ocupă graphic designerul cu care lucrează de foarte mult timp, Ales Njarbt).
Josef Koudelka are o memorie incredibilă. Albumul Invazie 68 Praga (publicat și la noi la editura ART cu ocazia expoziției) a fost gândit aniversar în 2008, la 40 de ani după ce fotografiile au fost făcute și a solicitat un efort de memorie și de (re)cercetare antropologică a celor câteva zile din august. Cele mari sunt, ușor de intuit, fotografiile pe care le consideră cele mai reprezentative. Regrupările de 2, 4, 16 sunt fotografii care prezintă un același loc și un același moment al invaziei, trecut prin perspective diferite, pentru că fotograful ține minte fiecare fotografie în parte.
Josef Koudelka nu stă niciodată locului. Nu se consideră nici ceh, nici francez, deși are ambele naționalități. De altfel, următoarea lui expoziție din State o atestă: Doubtul Identities.
Josef Koudelka nu a îmbătrânit încă. Nu are timp să se gândească ce albume ar putea să mai facă sau cum să-și regrupeze tonele de fotografii nepublicate încă în albume, pentru că el vrea să facă fotografie. Când o să aibă nevoie baston o să se apuce de asta, până atunci, fotografiază, că nu a terminat.
Futurotextiles - până pe 16 noiembrie:
Muzeul Național de Istorie a României, Intrarea B - Str. Poștei colț cu Stavropoleos
Orar: Marți - Miercuri: 10 -18 / Joi - Vineri: 11 -19
Sâmbătă - Duminică: 10 -18 / Luni: închis
Un modul al expoziției este prezentat la Universitatea de Arhitectură și Design Ion Mincu. Orar: zilnic, 10 - 18
Invazie 68 Praga - până pe 02 februarie 2014:
MNAC Anexa - et.3, Calea Moșilor nr, 62-68 (lângă Piața Sfântu Gheorghe)
Marți - Duminică, între 11:00 și 19:00
Intrare liberă.
Futurotextiles şi Invazie 68 Praga la Bucureşti
Toamna este culturală, sau nu este.
Adi Bulboacă, Invazie 68 Praga
Cuvinte cheie:
anexa mnac muzeul de istorie institutul francez centrul ceh expozitia futurotextiles expozitie expozitie foto invazie 68 praga josef koudelka magnum photos fotograf magnum praga 68 caroline david wings of desire wim wenders janaina milheiro forrest jessee herself dress helen storey ecologie playtime jacques tati textile henri cartier bresson eve arnold inge morath facultatea de film cluj universitatea de arhitectura stavropoleos piata sfantu gheorghe