În 2014, folosim hashtag pentru aproape orice și stăm pe Tinder, însă ne place să facem poze pe Polaroid și atunci când nu călărim bicicleta Pegas prin oraș, ne rupem în figuri la Discotecă pe Nelu Ploieșteanu, prin spumă și printre picioarele nestatornice ale vecinilor de pe ringul de dans. Nu toți am prins acele zile în care trebuia să stai la coadă ore până la zile-n șir pentru două portocale sau patru banane, dar ne place tot ce s-a inventat în altă vreme decât a noastră și nimic nu pare mai cinstit decât praful măturat de pe niște discuri găsite în pod la țară, felul în care fierul de călcat fără aburi stă pe bibliotecă cu un sticker SUB25 lipit peste el sau mașina de scris culeasă din talcioc, la care nu se mai poate scrie, dar ce bine-ar mai fi dacă.
Acum petrecem foarte mult timp online și totul devine ușor abstract. Oamenii au nevoie să se agațe de niște repere. Apoi e vorba de un lucru bine făcut în trecut. În România oamenii nu sunt obișnuiți cu mobila veche în casă, dar să nu păstrezi un spațiu eclectic populat cu elemente din varii momente este ca și când în playlist ai avea doar muzică actuală. Sunt mai multe planuri care converg. Lucrurile foarte bine făcute azi costă enorm în orice tehnologie și s-a ajuns la un mass market în care totul e plastic și arată cheap.
Așa a apărut Hotel Discret, o expoziție care tematizează un real interes vizavi de scris, de literă, de font, ca un lucru foarte personal care se pierde într-o lume foarte digitalizată.
Pe scurt, Hotel Discret înseamnă o amplă retrospectivă axată pe design-ul grafic și cel de produs din România anilor 1950-1990. Organizat de Ștefan Cosma și Eclecticó Studio., împreună cu Atelierul de grafică și sprijinit de Asociația Culturală Oblica, cu prilejul Romanian Design Week, evenimentul a fost unul dintre highlight-urile săptămânii dedicate designului la București. Expoziția vorbește despre trecutul românesc de secol XX în însemne grafice, litere volumetrice și diferite ambalaje ale unor produse alimentare sau de consum, realizate și produse local.
Pe lung, povestea Hotel Discret a început în urmă cu trei ani, când Ștefan avea un alt magazin, NuNu. Atunci a descoperit primele litere pe la Piața Obor. Erau niște Dulciuri la o gheretă complet abandonată. Le-a expus în spațiul de pe vremea aceea, într-un act spontan, iar ulterior a început să le adune de prin toată țara și să le colecționeze. „Am avut o revelație înțelegând cum pot fi amestecate și revalorizate și mai ales reintroduse aceste însemne grafice într-un context contemporan”, spune el.
Literele au venit la Palatul Știrbei de pretutindeni din România, de la Rădăuți până la Corabia, și au fost adunate din căutările de marfă pentru magazin. Acolo unde le găsea, le cerea oamenilor sau le lua pur și simplu, așa că, atunci când s-a adunat de o colecție semnificativă, lui Ștefan i-a venit și ideea expoziției în contextul Romanian Design Week.
Multe dintre aceste relicve au fost șterse de pe fața României de acum, lucru care se întâmplă și cu spațiile publice și cu clădirile care, în loc să își conserve arhitectura și designul interior cât mai aproape de original, aderă la o sterilitate de tip mobilier mass market. „Mă fascinează hotelurile de pe litoral care încă mai au mobilerul original din perioada respectivă și sper să se oprească masacrul ăsta și această renovare de tip gresie - faianță - termopan.”. Acesta este motivul pentru care Ștefan a deschis în urmă cu un an Eclectico Studio., o galerie-showroom dedicată mobilierului și decorațiunilor mid-century modern din repertoriul scandinav. „Ne inspirăm din ce se întâmplă actualmente pe scena globală de design, ne-a inspirat foarte mult vizita la saloane de mobilă din Milano, și în general suntem foarte conectați la ce se întâmplă și pe piața autohtonă. Ne inspirăm deopotrivă din minunatele obiecte pe care le colecționăm, din selecția pieselor de design pe care le avem la Eclecticó Studio. și încercăm să transmitem publicului pasiunea noastră pentru designul scandinav și în general tot designul remarcabil și timeless realizat în a doua parte a secolului XX.”
„Pe piața locală cred că ne diferențiem în primul rând prin selecția riguroasă de mobilier și obiecte de decorațiuni pe care o propunem publicului la Eclecticó Studio. Urmând un masiv trend al momentului, Eclecticó Studio. are un focus special aplecat asupra designului scandinav din anii 50-70, si suntem bucuroși să putem oferi în showroom-ul nostru cea mai amplă selecție de design mid-century modern scandinav exist ent în România. Am avut și avem în continuare piese iconice semnate de designeri celebri precum: Hans Werner, Grete Jalk, Kai Kristiansen, Peter Hvidt, Eero Saainen și Tapio Virkkala.”
La închiderea expoziției, l-am întrebat dacă are vreo amintire cu perioada din care provin aceste simboluri.
„Da, se făcea că am stat vreo cinci ore la coadă în Colentina pentru patru banane. În seara respectivă a venit la noi un coleg de facultate de-al lui tata, și când a văzut bananele i-a venit ideea să le flambeze. Am înghițit în sec la vederea rezultatului, a fost mare dramă”.
Eclecticó Studio.
Fotografii de Roald Aron