Anul ăsta la Superziceri ai parte de comunicatori unul-și-unul. Ana Morodan, unul dintre primii bloggeri de stil personal din Europa de Est; Andi Vanca, PR-ul festivalului-vacanță-experiență Electric Castle; Mitoș Micleușanu, artist de radio-litere-sunete și Magdyz, o vloggeriță de 19 ani care nu se sfiește să vorbească cu publicul ei despre depresie, relații abuzive sau revenge porn.
Am cules de la primii trei câteva sfaturi de comunicare deschisă, directă și reală cu publicul, orice meserie ai avea. Pe toți patru îi poți vedea duminică, de la ora 20:00, pe scena teatrului Apollo111, în cadrul Zilelor Superscrieri. Avem 10 locuri puse deoparte pentru SUB25, pentru care te poți înscrie la linkul ăsta, pe principiul primul venit, primul servit.
Ana Morodan este antreprenor & influencer online, unul dintre primii bloggeri de stil personal din Europa de Est. Dacă Ana stârnește pasiuni aprinse în virtualul românesc, unde caută și împărtășește the style of standing out, asta nu înseamnă că nu își pune comunitatea la treabă pe teme sociale ca dezvoltarea durabilă sau drepturile comunității LGBTQ.
TIP#1: Nu te lăsa doborât de hateri.
„Prima oară când mi-a zis cineva că sunt oligofrenă în online am stat o săptămână în pat.”, recunoaște dezarmant Ana în podcastul Pe Bune, care o dezbracă pe contesă de perle și accesorii. Asta era demult, iar între timp, prin forța împrejurărilor, nu numai că s-a obișnuit cu hate-ul de pe net, dar chiar își propune ca cel puțin o dată la 6 luni să facă ceva ce altora o să li se pară scandalos, for the fun of it.
În plus de asta, ca să facă față la opinia publică, mantra ei este mereu pe curaj și pe pozitiv: „Dragă Ana, ești puternică, încrezătoare, optimistă și lupți în fiecare zi cu micile frici care ar putea să-ți saboteze parcursul.”
TIP#2: Învață de la generațiile următoare.
„Cred că și bunicii mei care mă vedeau jucându-mă Tetris în anii 90 erau la fel de oripilați de mica tentativă digitală de atunci, la fel cum suntem și noi astăzi de faptul că noile generații trăiesc mai mult online decât offline.“ Ana se străduiește să își limiteze consumul de social media, de exemplu, la nu mai mult de 40 minute pe zi. Dată fiind activitatea ei profesională, e imposibil să renunțe la digital, online, social media. Dar poate să își controleze comportamentul în raport cu acestea. „Nu ne putem opune evoluției și nici nu putem stabili noi ce este mai bine pentru cei din generațiile Z și Alpha. Am în echipă și colegi foarte tineri, de la care am enorm de multe lucruri de învățat, pentru că sunt mult mai aplicați și mai adaptați la lumea de astăzi decât noi. Și, în afară de abilitățile de comunicare, de digital knowhow, sunt minunați pentru că sunt mult mai conștienți de sustenabilitate și ecologie și mai prezenți în viața comunității, lucruri pe care generația mea le-a învățat cu întârziere.”
TIP#3: Alege-ți câteva cauze.
„Alege 2-3 cauze în care crezi, altfel se pierde mesajul, nu poți să susții 1.000 de cauze”, este sfatul pe care Ana l-a primit acum mai mulți ani de la prietena ei Ioana Ulmeanu. Ana spune că se folosește de comunitatea care o urmărește ca să se valideze și să endorseze produse sau proiecte, desigur, dar simte și că există și un bine mai mare pe care trebuie să-l urmărească. S-a axat pe cauzele pe care le-a resimțit ca fiind cele mai apropiate ei: ecologia, drepturile comunității LGBTQIA și protestele civice, pe care le-a susținut vocal și inclusiv ieșind și ea în stradă, chiar dacă asta putea să-i pericliteze business-ul. Dar după cum spune tot ea, puterea de a influența oamenii vine cu o responsabilitate pe care trebuie să ți-o asumi.
Andi Vanca, Head of Communications Electric Castle, a terminat facultatea de comunicare și a nimerit încă de la prima ediție în echipa festivalului, ceea ce înseamnă c-a fost printre cei care au gândit de la bun început cum să-și țină publicul așa aproape. În timp a trecut prin mai multe zone ale departamentului de comunicare (digital, social media sau PR), iar acum este Manager de Comunicare al festivalului.
TIP#4: Nu-ți minți publicul, mai ales în context de criză.
Probabil puțini sunt oamenii care nu asociază Electric Castle cu ploaie și băi în noroi (deși anul trecut nu a plouat deloc!). Acum, la câțiva ani după, festivalul e mult mai pregătit pentru o eventuală urgie și există poate chiar o nostalgie după EC pe ploaie. La momentul respectiv, și din punct de vedere al confortului și siguranței, cât și bineînțeles, din al comunicării, organizatorii au avut parte de o adevărată criză. Pe care a rezolvat-o mai puțin echipa de comunicare, care nu prea avea ce face decât să ceară răbdare, cât organizatorii prompți și publicul de la fața locului. După cum explică Andi, „provocarea cea mai grea nu a fost a echipei de PR, noi, din contră, am fost primii beneficiari a efortului pe care colegii noștri l-au făcut. Cei care au descărcat tone de pietriș și nisip în miez de noapte, care au dormit poate doar 3 ore în două zile, ei sunt cei care au demonstrat că ne pasă și că nu ne resemnăm doar să dăm vina pe condițiile meteo. Rolul nostru a fost să transmitem constant și transparent, iar rezultatele au venit imediat. Înainte ca televiziunile sau ziarele să apuce să transmită, rețelele de socializare au fost primele care au dat tonul și au reflectat eforturile noastre. Oamenii din public au fost primii care au zis: e ok, Electric Castle continuă și e la fel de bun cu toată ploaia.”
TIP#5: Fă-ți treaba bine, oricare ar fi ea.
„În America am învățat o lecție importantă: That’s your job, do your job! Dacă trebuie să schimbi un bec sau să fii recepționer, cum eram eu, fă-o ca lumea pentru că acela este jobul tău.“ Asta și-o fi spus Andi și pe vremea când forja hashtaguri - EC e festivalul a cărei istorie în social media poate fi retrasată prin #, scria poante despre chestiile cele mai emblematice în festival sau nu se lua foarte tare în serios: își făcea treaba ca lumea, chiar dacă pentru el (și pentru restul colegilor), Electric Castle a reprezentat primul festival din experiența profesională.
Mitoș Micleușanu este un artist plurivalent și de avangardă, a studiat Arte Plastice, face fotografie, scrie proză și poezie, face muzică și experimente sonore. În weekend, împreună cu Iulian Tănase, este gazda matinalului Războiul Sfârșitului Săptămânii, la Radio Guerrilla. Mitoș pare pe alocuri extravagant, pe alocuri plin de înțelepciunea bunicilor - probabil într-un echilibru care îi permite să navigheze atâtea zone artistice.
TIP#6: Nu-ți subestima publicul.
„Publicul țintă nu-s ăia care (te) știu, cu care ești pe felie sau pe undă. Publicul țintă sunt cei „din alt film”, cei despre care crezi că „n-au cum să înțeleagă”... Dacă pleci de la ideea că publicul e un extraterestru, ești pe lângă. „Eu nu cred că există ceva ce nu înțelege publicul larg. Unii poate nu găsesc cuvinte să descrie ce au înțeles, dar toată lumea simte, cu toții avem intuiție.” Micleușanu e genul de autor care pornește de la premisa că orice mesaj consistent își va găsi receptorul. Depinde mai mult de ce transmiți decât de cum îți imaginezi publicul: “Dacă mesajul este inteligent, are un substrat, îl va ajuta pe om să se înțeleagă mai bine, să mai facă un pas în relația lui cu viața, fiindcă suntem oameni și problemele noastre sunt foarte asemănătoare, indiferent de statut.”
TIP#7: Fii tu însuți
„Un artist nu-și pune neapărat problema să fie pe placul tuturor. E într-un fel autist, dar perfecționismul lui tinde nu spre adaptare, ci spre echilibru interior. De multe ori, echilibrul interior nu corespunde cu cel exterior. Nu poți spune că un artist complet e cel care a reușit pe plan social, dar nici cel care își ține operele în sertar. Cred că dacă e ceva de capul tău, mai devreme sau mai târziu iese la suprafață.”
7 chei de comunicare care îţi deschid uşi către oameni
7 sfaturi de comunicare ca să te înțelegi mai bine cu oamenii care nu sunt neapărat prietenii tăi.
Ana Morodan, Andi Vanca, Mitoș Micleușanu & Magdyz