Nu mai ţin minte exact când am auzit prima dată The Jam (UNU’ feat. Dru Klein), dacă era MTV sau vreo primă escapadă nocturnă de pe la 16-17 ani. Oare omul ăsta ştie că în Expirat încă se pune melodia aia de acum 10 ani? Și că lumea încă o arde zâmbind şi dând leneş din mâini pe ea?
Ajungem pe str. Șapte Drumuri, o iau înainte şi sun la interfon. Îmi răspunde un tip şi îi spun, cam emoţionată, că trebuie să ne întâlnim cu Dru. Intrăm într-o curte mare cu băieţi şmecheri, tricouri largi şi pantaloni lăsaţi – ăla e chiar Raku? Încerc să nu par prea mirată atunci când vine un tip cu ochelari de soare, şapcă, barbă şi nişte plete de Samson să dea mâna cu mine, vorbind cu un accent american. Da’ ştiu că i-a crescut părul, nu glumă.
Dru ne povesteşte cum l-a abordat pe Raku într-o zi, acum mulţi ani, în metrou pe la Dristor – îl văzuse într-un clip de la Moromeţii şi a zis că trebuie să facă ceva cu băiatul ăsta –„he’s the real star, you know”. A produs primul album al lui Raku, „În mediu vitreg” şi acum s-au revăzut, dupa zece ani, băieţi mari dar tot cu şepci, şi care o ard chill, pe la studio. Și nu, nu pare să îl ţină treaz noaptea faptul că The Jam se încăpăţânează să rămână hit.
Mangalia - SUA: „Născut în Mangalia, început cu viaţă, cu my first breath”
A respirat aer sărat până la 4 ani, când s-a mutat cu familia în State. Pe la 14-15 ani era în Pittsburgh şi începea să se joace de-a dj-ul pe la petreceri şi să bată ritmuri pe masă, cu prietenii.
Treaba serioasă a început însă în România. A venit să facă Medicina la Constanţa şi a ajuns să producă muzică în schimb : „Am făcut doi ani, m-am lăsat de Medicină, a fost cam greu, dar, mă rog, poate mă întorc într-o zi, cine ştie. Dup-aia am făcut un an de Regie-Film în Bucureşti”.
Ce i-a venit cu Medicina? „Taică-miu e medic şi a zis că vezi dacă mergi la Medicină, te ajut cu tot aşa, şi dacă nu, marş, ieşi din casă, vezi-ţi de treaba ta, nu te mai ajut cu nimic. Și eram într-un punct în viaţă, la o răscruce, ştii, stânga sau dreapta? Aşa că am făcut dreapta, spre România.”
Constanța - Grecia: „Non-stop acolo toată vara era petrecere”
Cât era în Constanţa a făcut ce a făcut şi a ajuns şi MC la un post de radio din Grecia, Radio Rock FM Athens Greece freestyle „(...) cu câteva trupe de hip-hop din Atena: Terror X Crew, F.F.C, DJ Alex. Eram cu radio acolo (...) şi mai fac şi ăştia nişte muzici, mulţi s-au mutat în New York şi m-am întâlnit cu câţiva acolo. Dar da, that was fun in Greece, non-stop acolo, toată vara era petrecere.”
„Hai să mergem la Bucureşti, că nu mai e nimic de făcut în Constanţa”
„Am găsit un baiat pe care îl cheamă Dragoş Serghi şi împreună am făcut un studio, eram la Constanţa şi am început să produc multe trupe d-astea: 3-Sud-Est, dacă ai auzit de ei, şi nu ştiu, nu sunt foarte mândru de unele dintre chestiile pe care le-am făcut, dar ştii ceva, până la urmă chiar sunt nişte băieţi talentaţi. A fost şi o colaborare cu T-short, dacă mai ştii, şi tot veneau oameni la studio la noi, la Constanţa. Apoi am zis „Hai să mergem la Bucureşti, că nu mai e nimic de făcut în Constanţa, e iarnă, e rece, hai!” Și am făcut un studio în Berceni, cu ajutor din partea Amma Records, which is a gypsy music house. Aşa l-am cunoscut şi pe Raku, pentru că eram prin Berceni şi el locuia în zonă. So we made a recording studio there şi - stai să zic în română. Și acolo au venit mulţi să tragă: La Familia, B.U.G. Mafia, 3-Sud-Est...ce trupe d-astea? N&D, tot felul, a venit multă lume la noi şi mergea bine, şi dup-aia tot am început să bag muzică pe la petreceri, pe la Karma, Space, Web. Chestia cu Web a început mai încolo, iniţial făceam petrecerile house.(...) Mulţi din prietenii mei au o boală pe asta, dar muzica e muzică. Chestia e că le plăcea muzica, dar nu oamenii care erau acolo şi chestia e că nici mie nu-mi prea plăcea lumea, dar era muzică şi fun, so you know, I did it.”
UNU’
„Cu UNU’... cum m-am întâlnit cu Bogdan? Cred că tot pe la Web m-am întâlnit cu ei, nici nu mai ştiu sau pe la studio în Berceni? Doar m-au auzit şi au zis „Hai!” Erau atunci Hard B., era el cu Dan şi au zis „hai să facem o colaborare!” Și, uhm, ce piesă am făcut prima? Nici nu am scos prima piesă pe care am făcut-o împreună cu ei, sper să o mai aibe pe undeva, dar dup-aia am făcut „The Jam”, când s-a despărţit Hard B. Și, chiar aşa, după ce s-a desparţit Hard B. a început proiectul UNU’ şi atunci a fost „The Jam”, nu mai ştiu ce an era.”
“Web era o gaşcă”
„Web era o gaşcă, o gaşcă very tight, strânsă. Erau şi DJ Vasile, Bogdan, DJ Sleek, mulţi aşa, era un vibe acolo, ceva. La Web parcă era the hub, centrul pentru oamenii creativi din România, ştii, mai ales pentru cei tineri. It was cool, an awesome place, hope they’ll reopen sometime.”
Future Sound of Guţă
„Aaah! Budriţan! Am uitat, he’s a very main character of my Romanian past, too! Și Budriţan, yeah, he’s like the genius internet guy connected with the electricity everywhere and shit . Și da, era un proiect: eu cu el şi cu Radu, şi eram în studio şi aveam muulte chestii pe care le trăgeam pentru şeful de la Amma. Și trimitea la noi şi chestii cu lăutari, am avut şi sample-uri şi l-am cunoscut pe Nicolae Guţă, am auzit vocea lui şi am zis „man, omul ăsta are ceva!”, ştii, şi ziceam că ăsta e tare şi ca voce şi cum râde, ştii. Am zis „I have to do something with him!”. Și am găsit niste casete acolo, pac, am tras, am samplat, prima piesă era „Când ai mama lângă tine” şi era mai mult hip-hop şi e aşa, piesă mai mult pentru mama mea şi you know, it hit me. I listened to the song and I’m like „Wow, I can feel that fucking song!” Și am făcut melodia aia şi apoi, ştii cum e, ai făcut un hip-hop, hai să facem şi pe house! Budriţan a zis să facem pe house, Radu a fost de acord şi am făcut câteva *peow-peow-peow* şi a prins. Cred că s-a folosit şi la film, la...nu mai ştiu cum se numeşte filmul, unul vechi care s-a făcut în România, ceva cu miliardar. (n.a.: Era pe aproape, dar cu un zero în minus, melodia a apărut pe coloana sonoră a filmului „Milionari de weekend”) It was fun, it was a fun project. Dar am auzit că Guţă s-a supărat pe Budriţan- „Că ce îşi bate ăsta joc de vocea mea?”, dar a zis că piesele mele i-au plăcut, a zis că „Dru e ok”. Eram în gaşcă cu ei, dar s-a supărat pe Budri cumva, nu ştiu de ce.” (râde)
„M-am mutat să prind cultura din New York”
„Era 2003 şi m-am dus la New York, şi acolo am început să lucrez mai mult cu audio-vizualul, făceam sunetul pentru reclame la agenţii de publicitate, it’s good money there, şi dup-aia m-am plictisit să tot merg la birou şi la studio . Am zis - hai să mai bag muzică, şi am început să deejay prin cluburi şi baruri acolo, am avut câteva rezidenţe şi merge bine, o să mă întorc după vara asta la New York. E foarte misto, de 3 ani de zile eu şi nişte prieteni am strâns un loc foarte fain chiar în centrul oraşului, în Manhattan, şi acum se zice în ziare că suntem longest running consecutive, like succesfull dubstep party în Statele Unite şi eu sunt primul rezident acolo. (...)Tot felul de rave-uri facem acolo, dar rave aşa, e şi legal, sponsorizat, dar cu vibe-uri din-astea de rave, şi avem şi sponsori, şi am făcut a lot of raves, like underground. La Brooklyn Zoo am fost în (ediţiile) 3, 4 şi 5, am făcut unul şi pentru High Times Magazine party, a venit şi Method Man la noi şi am băgat muzică atunci. Chestia e super, la început a fost greu, că tot mergeam la agenţii de publicitate şi încercam să fac bani, dar dup-aia cu artiştii şi cu deejays a mers mai bine. Dar o să încerc să le combin cumva pe amândouă iarăşi, să văd dacă ceva se întâmplă, nu ştiu.
„Mie îmi place să fie başi”
„Eu cumva sunt în mijloc şi îmi place şi de all the underground, all the old school guys: Vasile, Matze, Blanos Distruzos, am avut un proiect împreună, B.A.U. din Timişoara, am avut un proiect şi cu ei. Pe de altă parte, eram MC în cluburi precum Karma, unde toată lumea era la costum şi cravată, ştii, foarte aranjată, nu atât de underground şi uneori prietenii mei erau ceva de genul „băăi, ce faci tu?”, ştii? Whatever, fuck, you know, I’m having fun.
Mie îmi place să fie başi. Orice muzică care are mulţi başi adânci şi a lot of high highs, nu prea multe medii - low and high, no middle. Dar, nu ştiu, aşa, chestii nu complicate, simple, de dansat. Depinde, de acasă fac şi nişte chestii, am nişte video mai aşa, ambient videos cu dubstep ambiant, dar pentru cluburi îmi place scandal, e total altfel decât ce produc acasă. (...) E two different things: e tripul pe youtube când eşti acasă de unul singur şi ai chef să vezi ceva care e mai spacey aşa sau te duci să dansezi şi gata.
Nu Disco, Nu Funk, Nu - everything?
„Mie îmi place, e aşa, lumea se distrează, they’re having fun, şi, ştii, măcar nu e enervant. Deci dacă sunt oameni mişto care se distrează, atunci de obicei e bine, ştii, oamenii ok se pot distra pe multe feluri de muzică uneori, you know, the good and bad combined.”
Vara asta
„O să fiu mai mult la plajă, la Constanţa, am chestii care sunt în lucru, sper la Sunwaves, să vedem. Nu vreau să count the chickens before they hatch, o să fiu acolo mai mult vara asta şi o să vedem ce se întâmplă cu proiectele. (...) I wanna still make it a surprise, nu vreau să zic acuma, dar am ceva în buzunar.”
Între timp, din buzunarul lui Dru au ieşit o sesiune de MC la Bestfest, cu Bass Turbat, diverse evenimente prin Braşov, remixuri Loredana Groza, seri în Baraka, Otherside şi în Constanţa, la Guestlist.
E de găsit jucându-se în principal pe la Oha Beach (chiar şi weekend-ul acesta, cu Norzeatic şi Raku).
Fotografii de Claudiu Popescu.
Dru Klein: Era muzică şi fun, so you know, I did it.
„Jammin' til' the jam is through”, Constanţa, Web, zece ani în New York şi bași cât cuprinde.
Fotografii de Claudiu Popescu
Cuvinte cheie:
dru klein unu the jam mtv expirat raku pittsburgh constanta medicina mc dj dragos serghi amma records 3 sud est berceni la familia bug mafia space club web dj vasile dj sleek nicolae guta house hip hop method man new york profil muzica romaneasca underground blanoz sunwaves bestfest bass turbat loredana groza baraka oha beach