Miruna Ștefănescu, Culture Soup
Pomul vieții e unul dintre motivele noastre preferate și cel mai răspândit după motivul solar în ornamentica populară. Motiv decorativ de circulație universală, sugerând moartea și regenerarea, evoluția permanentă și ascensiunea către cer, arborele simbolizează verticalitatea, face legătura între lumea chtoniană și cea uraniană.
Pe teritoriul României, pomul vieții e reprezentat variat – cu rădăcini, crescând dintr-un vas, sub formă de ramură de brad, ca un copac viguros cu ramuri înflorite, uneori însoțit de păsări, animale sau figuri antropomorfe – și se întâlnește în ornamentica mobilierului țărănesc, în ceramică, pe covoarele vechi țesute din diferite zone ale țării.
Noi am ales o reprezentare abstractizată, geometrică și, credem noi, foarte contemporană, găsită pe un covor țesut din zona Banatului, aflat în colecția Muzeului Național al Satului. Ne-am dorit să recontextualizăm acest motiv compus din forme romboidale, și, fără alte elemente alăturate și cu o cromatică aleasă de noi, l-am imprimat pe tricourile Culture Soup.
Alina Zară, Mândra Chic, atelier – şezătoare în cadrul Muzeului de Pânze şi Poveşti (localitatea Mândra – Ţara Făgăraşului)
Tricoul „Doamne-ajută” este unul dintre primele pe care le-am făcut, un fel de tricou de mers la biserică duminica şi de sărbători. Aplicaţia este o ţesătură pe care am găsit-o la mama Mie, în Boholţ, satul „de pe Ardeal”. Învelea caierul furcii de tors, când acesta era pus la păstrare. Coloratura pânzei nu este foarte specifică zonei, unde se folosesc nuanţele domolite ale pământului, verdele închis, puţin galben, albastru şi roşu. Femeia însă a explicat că ea a ţesut întotdeauna cu „colori tari.”
Am primit bucăţica de ţesătură de la mama Mie în dar, i-am făcut proba apei (firele vechi erau, în general, vopsite natural şi culoarea ieşea la spălat) am stabilizat coloritul şi am aplicat-o pe un tricou. Am brodat pe o pânză veche de cânepă şi un „Doamne-ajută” şi gata tricoul.
Ana Bănică și Bianca Bărbieru, Cai verzi pe pereți
Modelul prezentat l-am găsit pe blogul doamnei Ioana Corduneanu, și anume Semne Cusute. Pe scurt, este o culegere de motive tradiționale, folosite ca ornamente individuale sau în compoziții de ii, culese de pe tot întinsul țării. După ce le-a adunat, doamna Ioana le-a vectorizat pe toate și le-a pus la îndemâna oricui dorește a le folosi, pentru că, spune, „ele aparțin poporului român, nimănui și tuturor".
Revenind la modelul nostru, trifoiu iepuresc provine din zona Bucovinei, mai exact sat Baiaşeşti, regiunea Gura Humorului. Motivele bucovinene ne încântă cel mai mult, în principal datorită efectului grafic deosebit rezultat dintr-o stilizare atât de simplă.
Tocmai datorită simplității am putut prelucra ușor modelul și l-am putut transforma dintr-un model ce decora o ie într-un model decorativ pentru pereți, păstrând toate elementele componente.
Folclor pentru începători
Motivele populare sunt peste tot vara asta: pe coastere, pe haine, pe pereți. Dar înainte să cumperi ceva ștanțat cu tradiție românească, nu strică să întrebi ce spune. Am rugat câțiva designeri să explice câte un motiv folosit de ei.
Mândra Chic