Ochelarii vin cu lentile organice cu protecție UVA/UVB produse în România, și cu posibilitatea de a folosi lentile maro (pentru drumurile de zi cu zi prin oraș) sau lentile cu strat mirror (pentru activități în zone cu reflexii puternice - de la vârf de munte la larg de mare). Studioul de upcycling al celor trei se numește Ireuse și, prin el, speră să creeze obiecte (și atitudini) care să mai reducă din apatia ecologică din România.
În proiect, toți fac de toate, dar există și câteva zone de ownership: Darius Grigoraș, pasionatul de foto-video al grupului, are în grijă grafica proiectului. Gabriel Bercovici, care se consideră un antreprenor în devenire și crede că dorința lui de a fi un #schimbalume i se trage de la serialele cu super-eroi cu care a crescut, se ocupă de logistică, de comunicat cu partenerii și de o parte din marketing. Andreea Nedu e omul de finanțe, PR și comunicare, și tot ea e cea care a răspuns la câteva întrebări legate de misiunea lor.
Cum v-ați întâlnit și cum ați ajuns să colaborați?
Eu și Gabriel ne cunoaștem de foarte mult timp. Ne-am hotărât să punem bazele acestei idei în incubatorul de vara trecută, Social Impact Award România [unde Ireuse a fost una dintre echipele câștigătoare]. Darius a venit în echipă mai târziu, prin intermediul asociației studențești ASER, din care el și Gabi au făcut parte câțiva ani.
Cu ce ați început - cu studioul sau cu ochelarii? Și cum de tocmai ochelari de soare?
Am preluat ideea atelierului de manufacturare din Olanda și ne-am decis să aducem acest concept și în România. Mult timp nu am fost siguri ce produs să alegem pentru prima dată. Am început cu ideea unor obiecte de design interior, cum ar fi boluri, săpuniere, lampă. Însă din feedback-ul oamenilor din jurul nostru, nu erau tocmai alegeri foarte bune, având în vedere că prețurile ar fi fost foarte mari. Așa că ne-am reorientat și am găsit un exemplu de ochelari din plastic reciclat, în Spania; ni s-a părut o idee bună, practică și de awareness.
Cine face ochelarii?
Ochelarii au fost realizați într-un program 3D de către Katalin Csíki de la Studio11. Ea ne-a construit design-ul și randările. De producerea ochelarilor ne vom ocupa noi trei.
Îmi puteți descrie procesul de producere? Unde îi faceți și care sunt limitările actuale?
Procesul este unul simplificat, la nivelul unui atelier de manufacturare creativă. Achiziţionăm plasticul strâns de colectori şi reciclatori, sub formă de fulgi, care mai apoi va fi topit şi introdus în matriţa ochelarilor. Vor fi finisaţi şi asamblaţi manual de către noi şi gata de purtat. Sediul nu-l avem încă, noi sperăm sa închiriem un spațiu la Nod Makerspace. Limitarea actuală sunt resursele financiare și umane. Sunt multe procese de îndeplinit și acest proiect nu este unul full-time pentru noi. Însă, odată ce facem rost de finanțare, atenția noastră va crește, și afacerea la rândul ei.
Care au fost provocările cele mai mari în obținerea produsului final și apoi în promovarea lui și în convingerea oamenilor că e o idee care merită susținută și purtată?
Până la obținerea produsului final am vorbit cu Katalin în fiecare săptămână, timp de o lună și jumătate, despre cum să fie modelul de ochelari. Prototipul a fost printat de 3 ori până a ieșit ce ne doream. Iar pentru lentile ne-am dus în Ploiești, la fabrică, să fim siguri că se potrivesc. Am avut de umblat și pe la diverse optici, unde am încercat să punem balamalele. A fost și încă este o provocare procesul de a obține un produs perfect și de calitate. Nu vrem să ne construim o imagine în jurul unui obiect defectuos.
Promovarea este în continuă testare. Începem ușor-ușor să ne construim o comunitate dornică să ne ajute și să ne promoveze. Suntem încă în stadiul de informare a potențialilor clienți că noi existăm și că a apărut un produs unic pe piața din România. Ochelarii noștri încă nu conving comunitatea că sunt 100% de calitate și că noi suntem capabili să-i facem. Însă cu multă voință o să trecem peste acest prag de neîncredere și o să încercăm să arătăm lumii că se poate ca un produs upcycle să fie de calitate.
Legat cumva de asta, v-ați lovit de idei preconcepute sau de negativism de când ați lansat campania? Primesc și exemple de surprize plăcute.
De negativism nu ne-am lovit, însă de scepticism, da. Totodată, ne lovim și de curiozitatea oamenilor dacă și lentilele sunt din plastic reciclat sau dacă sunt de calitate inferioară și ce impact real aducem în societate. Consider că este foarte normal și sănătos să avem astfel de întrebări. Prețuim foarte mult feedback-ul comunității și încercăm să-l integrăm în procesul nostru de creștere și creație.
Exemple pozitive avem mai multe decât negative. În fiecare zi suntem plăcut surprinși de distribuirile oamenilor pe Facebook, cât și pe Instagram, de oportunitățile de finanțare pe care le concretizăm cu pași mărunți, și, cel mai mult, de diaspora. Suntem mândri că îi facem pe românii din străinătate bucuroși că și România are potențial.
Cum vă împăcați cu eternul: La ce folos, că n-avem noi cum să salvăm Planeta?
Încercăm să explicăm că pași mărunți de la fiecare om pot aduce o schimbare. Putem fi un exemplu pentru persoanele din jurul nostru și asta va avea cu siguranță un impact pozitiv. Este adevărat că noi, Ireuse, luptăm împotriva curentului, dar prin crearea unei comunități în jurul ideii, devenim mai puternici și ne facem auziți.
Ce vise aveți pentru IReUse? Ați vrea să faceți și altceva în afară de ochelari împreună?
Ireuse are nevoie de obiecte cu folos și care să iasă în evidență, pentru a reuși să aducă conștientizarea pe care noi, de fapt, o dorim în societate. Pe lângă produse, vrem să ținem și workshopuri - în școli, corporații - de educare în zona de ecologie și upcycling.
Visul meu este să ajungem la un nivel unde să deschidem mai multe ateliere de prelucrare a plasticului reciclat, în diverse zone din România. Așa, putem crea locuri de muncă și deșeurile pot fi refolosite.
Campania Ireuse pe Startarium se încheie pe 13 mai.