Imaginarium: Sandra Chira

Ce-uri și de ce-uri din spatele colecțiilor.

Pentru proiectul de licență, Sandra Chira a gândit o colecție conceptuală legată de ideea de slow fashion, cu platforme gigantice care încetineau mersul. Masterul l-a terminat cu Ea fiind a lui, haine de două persoane, care se puteau despărți în haine de o persoană. Toamna asta, și-a dat doctoratul cu o lucrare care îmbină sociologie, psihologie și design vestimentar, și o colecție care vorbește despre identitate și despre crizele ei, despre cum setea de asimilare a noului și identificarea rapidă cu tendințele pun piedici căutării și înțelegerii de sine. 

Colecția Memoria umbrei e și despre punctul creativ în care se află acum Sandra, care predă la Facultatea de Arte și Design din Timișoara, dar și despre Maramureș, locul de unde s-a născut.


Umbrele


Umbrele (în acest caz transformate în imprimeuri digitale) atenționează asupra prezenței cuiva. Am asociat instabilitatea și fragmentarea identitară cu umbrele care însoțesc persoana, umbre într-o continuă metamorfoză dictată de suprafața pe care lumina le proiectează și de numărul, intensitatea și poziția surselor de lumină – pe asfalt, pe ziduri, lângă celălalt. În acelaşi mod, identitatea fragmentară şi instabilă determină o căutare permanentă de sine, sub presiunea manipulărilor sociale. M-a inspirat ideea de a purta umbre pe haine, ca un fel de dedublare.

Ferestrele

Ferestrele – privite din exterior sau din intimitatea locuințelor – reprezintă unul dintre motivele-simbol pe care le-am folosit în creație.

Încerc să descopăr modalitățile prin care pot decodifica anumite aspecte identitare ale persoanei prin informațiile vizuale conținute de înfățișarea ei; dar și cum pot să transpun, la rândul meu, mesajele receptate în creații – ferestre ale personalității, preocupărilor și gustului personal.

Porțile maramureșene

Porţile maramureşene şi decupajele sculptate în lemn, cu motive specifice, se regăsesc în colecția Memoria umbrei. Soarele, pomul vieții, colții de lup, funia împletită, rozetele sunt metafore ale valorilor tradiţionale uitate. Haina se poartă și devine poartă către mesajele cu care creația vestimentară este înzestrată. Porțile sunt deschise sau închise, simbolizând fie invitația către un alt tărâm, fie captivitatea într-un spațiu necunoscut, tăinuit. Lumea ce se întrevede dincolo de poartă, privită prin aceste decupaje, este mai vie, păstrează încă memoria unui spațiu necontaminat de viteză și zgomot.

Gardul împletit

Structura și ritmul gardului sunt surse de inspirație asociate materialelor textile și modalităților de împletire sau țesere manuale. Într-un proces de creație, anumite componente devin mai importante, altele sunt subordonate, iar în propria creație, relațiile de materialitate, textură și structură sunt esențiale.

În perioada liceului am dezvoltat o preocupare pentru materiale textile diverse, pentru structuri și texturi organice, şi am optat, în general, pentru țesături cu proprietăți tactile prietenoase. Încerc să caut soluții expresive prin alăturări atipice de material. Am folosit, de-a lungul timpului, diverse tehnici de manipulare a materialelor textile pentru a le pune în valoare, de la imprimeu la broderie, aplicații, structuri cusute etc.

Liniștea

De cele mai multe ori nu ascult muzică atunci când desenez. Probabil e un obicei format în timp, din nevoia de concentrare. Procesul de creație presupune detașare de cotidian, un prilej de interiorizare și de clarificare a ideilor. E o restabilire a unei stări de echilibru cu potențial creativ.

Un caiet gol, sau orice foaie

Ideile creative, schițele, propunerile de materiale textile sau notele tehnice le păstrez într-un caiet. În lipsa lui, orice suport la îndemnă devine util pentru o idee nouă, inclusiv servețelele sau bonurile fiscale.

Importanţa unui caiet de creaţie am conştientizat-o în timpul unui curs de crochiuri și însemnări plastice, coordonat de un profesor de origine coreeană, la Paris. În lipsa unui limbaj verbal comun, comunicarea se făcea prin schițe. A fost şi momentul în care am constatat valoarea unui dialog cu mine însămi (sau cu alții) la nivel vizual, dar și nevoia de a menține această activitate constant, devenind astfel mai receptivă în fața surselor de inspirație.

Călătoriile TM-MM, durată: 5h 45min

Timpul petrecut pe drum în călătorii a constituit de cele mai multe ori un prilej de clarificare a gândurilor legate de creație. Cele mai multe concepte ce au generat ulterior colecții vestimentare s-au ivit în timpul unei călătorii, pe drumul de acasă (TM) spre casă (MM), sau invers. (ex : proiectul de disertație – Ea fiind a lui – sau ideile creative pentru proiectul de doctorat, Memoria umbrei). 

Nu doar călătoriile spre casă mă ajută să-mi clarific ideile, ci orice tip de călătorie. De exemplu, am ales să realizez o colecție integral albă, bazată pe relații de materialitate, texturi și structuri în urma unei excursii în Alpi, iarna, unde am fost fascinată de formele plastice pe care vântul le creează în zăpadă.

Pe Sandra Chira o găsiți weekendul ăsta la V for Vintage. Și pe pagina ei de Facebook
Pin It email