„Când aveam vreo 17 ani am plecat cu niște prieteni la mare cu un van. Ne-am întâlnit în fața blocului, am încărcat repede bagajele și am zbughit-o. Cred că undeva pe la jumătatea drumului ne-am dat seama că pe unul dintre amici îl uitasem în scara blocului, așa eram de entuziasmați de prima noastră escapadă. Eu vreau să cred că și oamenii care vin la ShortsUP sunt aproape tot atât de entuziasmați, pentru că eu retrăiesc sentimentul ăla înainte de fiecare eveniment.”
În calitate de membru al asociației ORICUM, Gabriel are grijă de tot ceea ce înseamnă promovarea de tip BTL (Below The Line) a parteneriatelor din cadrul festivalurilor și evenimentelor semnătură ale asociației. Când vine vorba de cartea lui de vizită însă, Gabriel nu se prezintă cu titlul său „onorific”, ci ar spune mai degrabă că este un mediator între branduri. Sponsorship Manager ar implica să lucrezi pe sume mari, ceea ce nu îi este caracteristic: el se prezintă cu aptitudinile sale profesionale reale în fața unor branduri, iar rezultatele nu le calculează în funcție de profit, ci în funcție de succesul și de vizibilitatea obținute de partenerii unui festival. Nu crede că este importantă relația, ci experiența, așa că nu vinde niciodată mai mult decât are de oferit, asigurându-și astfel un câștig pe termen lung.
Bineînțeles că la baza unui festival de scurtmetraje stau chiar filmele înseși, dar Gabriel crede că partenerii au rolul de a facilita experiența plăcută pentru public, iar la îmbinarea armonioasă dintre cele două stă creativitatea lui. Spre exemplu, la ShortsUP În Parc mergeai la bar, făceai plata cu card contactless și mai primeai o bere. Completai un bilețel și poate ajungeai cu un Nissan la Oha Beach pe moca. Iar înainte de proiecția filmelor te puteai legăna ușor pe ritmul melodiilor celor de la We Singing Colors.
În general, orice set-up de genul acesta presupune combinația potrivită, întrucât festivalul nu prea are șanse să existe fără parteneri, iar publicul e sătul de banalele reclame de pe ecran. Nu e de mirare că Gabriel se confruntă adesea cu marea problemă cum fac să iasă bine pentru toți? Răspunsul nu ține atât de probleme de creativitate, ci de anumite piedici care pot defavoriza buna desfășurare a lucrurilor. Un exemplu ar fi starea vremii: e greu să ții în Grădina Botanică peste 3.000 de oameni dacă îi ia vântul pe sus și nici tehnologia nu este tocmai impermeabilă.
Că tot vorbim de cifre, când l-am întrebat cam câți oameni vin în total la un eveniment marca ShortsUP Gabriel mi-a oferit un răspuns halucinant: „La Noaptea Lungă a Filmelor Scurte, unul din cele mai tari evenimente pe care le-am făcut noi, au venit aproape 5.000 de oameni. S-au vândut cele 3.500 de bilete estimate, am mai avut vreo 200 de invitați, iar cei care nu au mai găsit bilete la intrare au sărit gardul. Noi am vrut să oferim o experiență plăcută, să punem la dispoziție publicului un spațiu aerisit, o atmosferă relaxată, nu să stea unul călare peste celălalt. Decizia clandestinilor însă m-a bucurat pentru că a reprezentat un feedback pozitiv, înseamă că era un eveniment de neratat pentru ei.”
Gabriel nu are timp să urmărească toate filmele difuzate în timpul ShortsUP, însă observă întotdeauna oamenii, dacă publicul este învăluit într-o stare generală de bine, ca și când ar avea o seară câștigată. Probabil și atmosfera din Grădina Botanică a contribuit la reușita festivalului, unic în acest spațiu. Secretul alegerii unui astfel de loc, spune el, este „o relație foarte bună între ORICUM și Universitatea București ce survine în urma unor colaborări anterioare. Future Shorts, precendentul ShortsUP-ului, se petrecea în tot felul de locații cool, însă noi am vrut să spargem puțin tiparele, să ieșim din cinematografe și din alte spații închise, așa că am ajuns să facem evenimente de scurtmetraj și la MNAC, la Opera Națională sau la Sala Radio, locuri în care oamenii ajung mai rar decât și-ar dori și cu alte scopuri”. Brandul ShortsUp, crede Gabriel, este câștigat tocmai în urma combinării unei locații inedite cu evenimentul de scurtmetraj, iar fondatorul ShortsUP, Răzvan Crișan, nu duce lipsă de imaginație când vine vorba de alegerea unor astfel de spații.
În general, orice eveniment indoor reprezintă o provocare deoarece în București este greu să găsești un spațiu care să poată găzdui în jur de 2.000-3.000 de oameni. Așadar, pe 25 octombrie, următorul eveniment marca ShortsUP – Înapoi Acasă – ar trebui să aibă loc la Palatul Parlamentului, în sala Alexandru Ioan Cuza. Negocierile încă au loc, iar locul este cu atât mai dezirabil cu cu cât tematica se învârte în jurul filmelor românești. Gabriel m-a asigurat că va crea în jurul acestui eveniment un set up complet românesc, cu tot felul de activități interesante, așa cum ne-a obișnuit până acum.
Aviz regizorilor amatori: Illy issimo și ShortsUP organizează un concurs numai bun de încurajat producția de scurtmetraje românești. Cel mai intens scurtmetraj va fi premiat cu 1.000 de euro, iar următoarele două filme care intră în grațiile Alexandrei Safriuc, selecționerul filmelor de la ShortsUP, vor fi proiectate în cadrul ediției din octombrie.
În ceea ce privește viitorul mai îndepărtat al ShortsUP, acesta sună promițător: concepte creative mari, spații în afara normelor, concursuri mai dese, o aplicație mobile cu diferite funcționalități, experiențe inedite și bineînțeles un public mai mult decât mulțumit și cel puțin tot atât de vesel.
Fotografii de Iulian Alexandru Popa.
Behind the scenes: despre ShortsUP cu Gabriel Juduc
Imediat după ShortsUP În Parc, o restrospectivă a celor mai bune scurtmetraje de la edițiile trecute, am stat de vorbă cu Gabriel Juduc pentru a afla direct de la Sponsorship Manager cum stau lucrurile în culisele producției unui astfel de eveniment.
Gabriel Juduc (dreapta) la Creative Est, eveniment al Asociației Oricum.