Filmul Breaking News, în regia Iuliei Rugină, a ajuns de curând pe marile ecrane, la zece ani distanță de la prima variantă a poveștii, care s-a transformat în fiecare an cu fiecare nouă experiență. Am avut ocazia să îl văd în avanpremieră împreună cu regizorul, producătorul, scenariștii și o parte din cast și să îl disecăm împreună la finalul vizionării. Nu mai văzusem un film românesc de 10 ani, vechi sau nou, și mă așteptam să plec dezamăgită, în niciun caz în lacrimi.
După moartea tragică a cameramanului său în timpul unei filmări, Alex Mazilu, reporter, este trimis să adune material pentru un reportaj in memoriam despre viața acestuia. Se duce în Mangalia, cu trei zile înainte de Crăciun, și face cunoștință cu familia colegului răposat, care, învinuind canalul și dorința de rating pentru nefericitul accident, refuză să dea vreo declarație. Mazilu trage de toți, dintr-o dorință proprie de a nu fi și el uitat la rândul lui când și dacă va trece prin așa ceva, și scoate la iveală un om puțin iubit cu multe secrete cu care se compară din ce în ce mai mult.
Portretul care se formează în fața lui despre colegul pe care oricum nu prea-l cunoștea nu e tocmai material pentru un reportaj in memoriam, dar asta nu îl frustrează pe Mazilu și îl convinge să continue să sape. Se vede oarecum în pielea cameramanului și nu-i place cum iese din toată treaba asta, așa că își propune, poate neintenționat, să ajungă la niște sentimente reale, oricare ar fi ele. O întâlnește pe Simona Paraschiv, fiica de 15 ani a colegului răposat, care la vârsta asta de abia învață cum să își gestioneze sentimentele, în special când trebuie să împace furia pe care o resimte din cauza unui tată absent cu tristețea absolută de a crește cu un tată mort.
Până la urmă despre asta e filmul, nu despre Alex Mazilu, jucat de Andi Vasluianu, ci despre Simona (jucată superb de Voica Oltean), care a împlinit 16 ani în ultima zi de filmare, iar cu un an mai târziu a primit Mențiunea Specială a juriului pentru performanța sa la Festivalul Karlovy Vary. Breaking News e despre ea, personaj și actriță, pentru că reușește să facă public un șoc atât de personal și, mai mult, să îl facă să pară autentic, atât de mult încât relaționezi cu el, indiferent dacă îți este comun în vreun fel sau nu.
De ce nu am mai văzut niciun film românesc de atâția ani? Pentru că nu mă regăseam niciodată în povești, nu din cauza poveștilor în sine, ci din cauza felului în care erau construite, drame mult prea teatrale și emoții exacerbate, dar aici, în ciuda intensității acestei drame adolescentine, cumva se menține credibilitatea. Poate prin puținele cuvinte pe care și le permite Mazilu, poate prin felul în care Simona fuge de el, dar nu prea, poate prin felul în care se lasă înfuriată de el, știind că Mazilu o face intenționat ca să scoată niște emoții de la ea.
Filmul e plin de metafore și comparații, unele mai subtile, altele mai vădite, care construiesc personajele la fel de mult pe cât o fac acțiunile lor. Nu ajunge să-ți placă de fapt de niciun personaj - au atâtea defecte, sunt impulsivi și nu zâmbesc deloc pe parcursul filmului -, dar în ciuda acestui fapt ajungi să ții cu ei. Vrei să iasă ceva bun din toată drama asta, nu pentru ei, ci pentru tine. Nu ajungi să relaționezi cu Simona sau cu Mazilu, ci cu faptul că Mazilu se vede în Paraschiv, cameramanul mort care nu mai are nicio șansă să își spună singur povestea, și poate că nici ție nu ți-ar plăcea să fii lăsat așa, cu povestea nespusă. Asta e până la urmă cea mai mare dramă existențială a secolului, că riști să fii uitat. Și nimeni nu-și dorește asta.
***
Program
Trailer
Breaking News sau cum rişti să fii uitat
Nu mai văzusem un film românesc de 10 ani, vechi sau nou, și mă așteptam să plec dezamăgită, în niciun caz în lacrimi.
Breaking News