Filmul preferat
Răspunsul la întrebarea asta nu e niciodată simplu, pentru că filmul în general ține foarte mult de starea de spirit în care te afli. Implicit preferințele sunt vii și filmul preferat se transformă în mai multe. Dar dacă ar fi să aleg, favoritul meu absolut este Taxi Driver.
Cel mai bun film din ultimul an
Lăsând la o parte filmele care în general se bucură de expunere foarte mare, am fost foarte impresionat de un film iranian Fish & Cat în regia lui Shahram Mokri, care tratează în mod subtil ideea de timp în plan. E filmat într-o singură secvență dar mult mai putin ostentativ decât Russian Ark al lui Sokurov. Filmul surprinde într-o estetică brutal de realistă o mână de personaje care sunt prinse într-un singur loc. Deși natura filmului presupune un nivel de repetiție, coregrafia dintre cameră și personaje face din film un real spectacol. Și ar mai fi Fruitvale Station pentru abordarea sinceră și emoționantă a unui subiect care merită făcut cât mai public pentru a lua cu asalt conștiința colectivă.
Cel mai bun film românesc
Filantropica pentru umorul genial; 4,3,2 pentru impact; California Dreamin pentru energie.
Cel mai bun film cu adolescenți
All time, este American Graffiti pentru că surprinde foarte bine starea de a fi tânăr și chiar dacă nu ți-ai pierdut timpul prin decapotabile în America anilor ’70 tot te îmbeți din vibe-ul filmului. Mai recente, The Perks of Being a Wallflower pentru că are și profunzime și umor.
Cel mai bun film gay
Les Nuits Fauves m-a marcat, nu doar pentru energia filmului în sine dar și pentru contextul în care a fost produs. Cyrill Collard și-a pus viața pe ecran cu o sinceritate debordantă iar faptul că a murit la scurt timp după premiera filmului, face din Les Nuits Fauves cel mai sincer testament.
Cel mai bun scurtmetraj
Câteva recente: Curfew [2012] regizat de Shawn Christensen, L'accordeur [2010] regizat de Olivier Treiner, Spider [2007] în regia lui Nash Edgerton. Două clasice: Foutaises [1989] al lui Jean-Pierre Jeunet, The Perfect Human [1967] r. Jørgen Leth.
Cel mai bun scurtmetraj românesc
Poveste de la Scara C al lui Nemescu.
Film supraestimat
O să zic ceva curajos aici, dar Citizen Kane. A fost un film extraordinar într-adevăr pentru toate inovațiile pe care le-a adus la momentul respectiv, pentru curaj, pentru decoruri, pentru că Orson Welles era cam de vârsta mea când l-a făcut, dar după încă 73 de ani de cinema să mai cităm Citizen Kane în top 10 mi se pare exagerat.
Plăcere vinovată
O să mă fac de râs (asta e și ideea, nu?), dar The Love Guru. Pentru mine, it’s so bad that it’s awesome.
Ce film ai transforma într-un musical
Nu-mi plac musicalurile, deci nu m-aș băga la așa ceva. Dar mi-ar plăcea să văd un musical dupa Polițist, adjectiv.
Dacă Avengers ar fi fost făcut de români, pe cine ai vedea în distribuție?
Andi Vasluianu pune 40 pounds de mușchi ca să umple costumul de Iron Man, Dragoș Bucur își ia sacul de box cu el peste tot ca să intre în pielea lui Captain America, Ana Ularu e tipa aia care a jucat și în HIMYM și dispare din film la un moment dat, Horațiu Mălăiele e omul de știință care încurcă și descurcă lucrurile, George Piștereanu e cu ochii de vultur [Hawkeye] pe fata cu buzele frumoase, dar pe Ada Condeescu nu o interesează pentru că e Văduva Neagră [Black Widow]. Cabral își trage un eye-patch și îi demonstrează lui Samuel L. Jackson ce înseamnă un bad motherfucker de România.
Cea mai excitantă secvență
Malena dansând cu poza soțului plecat în război. Senzațiile sunt intensificate pentru că le percepem prin ochii fascinați ai unui adolescent. Iar muzica nu putea fi aleasă mai bine.
Replică memorabilă dintr-un film
Tot monologul lui Alec Baldwin în Glengarry Glenn Ross. Orice replică de acolo e memorabilă. E genul de performanță pe care o poți urmări de zece ori la rând și nu va părea nimic forțat sau fals. Oh, have I got your attention now? Good!
Regizor preferat
Sunt mai mulți, Cassavetes pentru că esența artei lui era to capture something real, Fellini pentru pofta de viață, umor și eleganță, Kubrick pentru perfecționism și precizie, Nolan pentru smart cinema, Jodorowsky pentru imaginația incredibilă și noncomformism, dar favoritul absolut este Martin Scorsese fără îndoială, pentru că le are pe toate. El a găsit echilibrul dintre artă și mainstream, și-a dovedit măiestria în aproape toate genurile de film, iar pe lângă toate astea vorbește pe larg și foarte deschis despre modul în care face film.
Actor sub 25 de ani
Ezra Miller pentru că are acel ceva. He steals the show.
Actriță sub 25 de ani
Shailene Woodley pentru că e foarte naturală.
Melodie dintr-un film
Theme song-ul din Taxi Driver. Și, Quizás, Quizás, Quizás -ul lui Nat King Cole în In the Mood for Love.
La ce film ai face un remake
Nu mi-am pus întrebarea asta până acum pentru că nu prea mă încântă remake-urile. Dar pentru că tot se apropie 2017 ar mai fi timp pentru un remake la Funny Games.
Un final de film preferat
Antoine Doinel alergând spre mare și apoi celebrul freeze frame care încheie Les 400 Coups al lui Truffaut.
Chestionar cinema: Ionuţ Răzvan Barbu
Ionuț are 25 de ani, a absolvit University of Southampton și își croiește drum prin industria de film europeană. Lucrează la adaptarea romanului Soni de Andrei Ruse, scenariul e în dezvoltare și începe să se întrevadă și o echipă.
Ionuț Răzvan Barbu