Nu poți face totul deodată, dar poți lăsa totul deodată / Man kann nicht alles auf einmal tun, aber man kann alles auf einmal lassen
Elveția, 2013, 15’ / R: Marie Elsa Sgualdo
Synopsis: Totul a început pe o canapea. El a privit-o în timp ce se dezbrăca și au făcut dragoste pentru prima dată.
Un jurnal-colaj alb-negru, împărțit în nouă capitole.
Credo: I am young and I want to live.
Canapeaua. Unde am fost concepută.
Mașina de spălat. Mama și-a pierdut inocența și s-a îndepărtat de tata și de noi.
Twist. Mama avea părul cârlionțat, a început să danseze cu Johnny, tata s-a închis în baie și s-a prefăcut că se spânzură. Johnny a invitat-o pe mama o săptămână în Paris, tata a ieșit din baie. Nu era mort, dar aproape a omorât-o pe mama. She got all blue and he got all red.
Pedeapsa. Ne-am pierdut în pădure și când am ajuns acasă nu am avut voie să punem nicio întrebare.
Grijă. Tata a zis să fiu tunsă ca frații mei, mai exact tunsoare-castron. M-au tuns așa ca să nu fiu ca mama când o să fiu mare. Adică atât de frumoasă că toată lumea plânge.
Exerciții de răbdare. Frații mei m-au închis în beci ca să se distreze și cât timp ei s-au dus să lucreze pe câmp, eu a trebuit să aștept în întuneric, înconjurată de cârnați. Mai încolo, a venit un unchi de-al meu și mi-a zis că dacă îl pup, îmi dă cinci franci.
Cine râde la urmă râde cel mai bine. Bunicul era nebun. Când a auzit că fiul lui a stat cu mine în beci, l-a dus cu mașina în pădure (ningea tare), l-a pus să se dezbrace și l-a lăsat acolo. Mă gândeam că merită, merită, merită.
Câinele. Ne-am dus la mare. Îmi crescuseră sânii și o ascultam pe mama, care ne povestea de Paris și după ne-a dat un cățeluș. A zis că e un simbol al iubirii ei și că trebuie să avem grijă de el.
Gara. Tata învățase să facă bani și să aibă grijă de inima lui bolnavă, dar nu știa să ne crească. Așa că a pornit în căutarea unei femei. Ne îmbrăcam frumos și mergeam pe stradă, ca să facă impresie bună când le zâmbește femeilor care treceau pe lângă el.
I am young and I want to live.
Goran
Serbia, 2013, 11' / R: Roberto Santaguida
Synopsis: Bucurie și frustrare, așa cum le vede Goran Gostojić din Novi Sad.
Filmul se conturează după răspunsurile date de Goran, care e întrebat de regizor cum vrea să se cheme filmul, ce parte din zi să fie, ce locuri să fie filmate, cum să fie lumina. Vocea regizorului e blândă, curioasă, lentă iar a lui Goran, reținută. Deși imaginile sunt benigne, atmosfera e apăsătoare, incomodă. Cu cât întrebările avansează, Goran își ia mai mult timp înainte să răspundă. Clădiri, străzi, niște oameni care dansează, prietenii lui care stau nemișcați în fața camerei de parcă li se face poză, prietenii lui care chicotesc, prietenii lui care par la fel de reținuți. La sfârșit, îl vedem pe Goran cu coif de petrecere în cap, dansând stângaci în fața camerei. E ziua lui. Ultima întrebare e dacă ar vrea ca filmul să aibă ca titlu numele lui. Da.
Lonely Bones
Franța/Olanda, 2013, 10' / R: Rosto
Synopsis: Un film halucinant despre vise și ce înseamnă să faci sacrificii.
Hail! to all the souls-O. hiding on rotting floors. Little did they know they would make today…
Un om fără un ochi e urmărit. Are o servietă care pare importantă, oamenii care îl urmăresc sunt mulți și la costum. Murmură niște incantații. Picioarele lor plutesc deasupra pământului, și lovesc din când în când o tobă, care pare că nu vrea să fie lovită. Omul fără ochi cade într-o fântână, ajunge într-un fel de iad. Se întâlnește cu un fel de diavol. Un om mort moare din nou.
NexT Look: Sparkle (116′), Club Spice, sâmbătă, 5 aprilie, ora 21.
3 scurte de la NexT Look - Body Image.
Programul festivalului.
Exclusiv: 3 scurte de la NexT (2)
Festivalul Internațional de Film Next, ediția a 8-a, 3-7 aprilie 2014, București. 3 filme din secțiunea Next Look - SPARKLE.
Man kann nicht alles auf einmal tun, aber man kann alles auf einmal lassen