Pe 2 martie (după fusul nostru orar pe 3 martie în toi de dis de dimineață) se întâmplă Oscarurile. Previzibile, disputate și renegate, premiile Academiei Americane de Film rămân imposibil de ignorat. Pentru că an după an, filme complet oarecare concurează cu filme foarte bune. Iar asta ne supără. Drept pentru care i-am rugat pe criticii noștri de film să dea afară un film și să premieze altul. Orice film, pe orice criteriu, la orice categorie. A ieșit după cum urmează:
IN
Să primească un premiu Jennifer Lawrence pentru American Hustle. În primul rând, filmul e dus de actori, s-ar prinde toți cât e de subțire dacă n-ar fi actorii entertaining. Și ea are un rol de mamă casnică răsfățată și complicată care ar putea așa de ușor să fie o scârbă dacă Lawrence și-ar livra replicile cu alte inflexiuni.
OUT
Să se ducă acasă Her – pentru că e așa umanist-solipsist. Vrea să fie un sci-fi despre un viitor în care în sfârșit roboții sunt la fel de complecși ca noi, dar nimeni nu s-a obișnuit cu ideea că societatea nu mai e (și nu mai trebuie să fie) ca pe vremea primului cătun în care trebuia să te ai bine cu toți vecinii. Mi-e dor de Blade Runner. (Ca să nu fiu rea, filmul are destule idei bune. Kevin B. Lee le ia la rând într-un eseu video aici) - Irina Trocan
Premiatu'
Cel mai probabil, Oscarul pentru imagine va ajunge la filmul Gravity, deși sunt o grămadă de chestiuni discutabile legate de artă&măiestrie vs. performanță tehnică în privința acestui film. Cu tot respectul și admirația pentru Emmanuel Lubezki (DoP, Gravity), mi-aș dori ca Bruno Delbonnel să ia Oscarul pentru imaginea filmului Inside Llewyn Davis, în care melancolia și cinismul au nuanțe de miere, cenușă și cerneluri fine.
Descalificatu'
Chiar dacă aș vrea ca Bruce Dern să ia premiul de interpretare masculină în rol principal, iar Matthew McConaughey o să capete Oscarul pentru merite deosebite, nominalizarea lui Christian Bale pentru rolul din American Hustle e degeaba. Nu face nimic remarcabil, memorabil sau nou, în afara faptului că-și poartă firesc și adecvat burta și perucile. Robert Redford, Joaquin Phoenix, Oscar Isaac și chiar și Tom Hanks erau mult mai potriviți pentru o nominalizare. - Ileana Bîrsan
IN
N-am citit niciodată În căutarea timpului pierdut (nu-s literat și nici să ajung Von Trier n-am prea mari șanse), dar mă gândesc că ar fi bun ca subtitlu la filmul lui Payne, Nebraska. Pe scurt, e depre familie, despre felul în care iți poti privi trecutul cu umor, despre felul în care poți trece peste necazuri discret, fără a face paradă, despre mici bucurii numite sex, băutură și ieșit cu prietenii, despre călătorii de dragul călătoriei, despre una, despre alta. Plus replica de care ar fi avut nevoie Theodore, personajul deprimat (cu mustață și pantaloni mai urâți ca ai mei) din filmul Her: C’mon, have a beer with your old man. Be somebody!
OUT
N-aș trimite acasă niciunul, până și 12 years a slave mi se pare bun. Captain Philips n-am văzut, deci nu mă pronunț, iar restul mi-au plăcut. Pot să spun în schimb ce lipsește: Inside Llewyn Davis sau All is lost. Dar dacă trebuie să fie ceva la OUT, atunci să fie clipul ăsta, nominalizare la Cel mai bun cântec. - Cristi Luca
Cel mai dătător de speranță film
Viguroasă în primul lui act-și-ceva, emasculată apoi, opera spațială a anului 2013 devine o dramă de familie oarecare, un poem închinat omului de pe stradă și celor mai frumoase calități pe care admirabilul spirit uman le posedă. Singura diferență dintre un soap opera oarecare și Gravity? Cel din urmă se petrece în spațiu. Peste ani, nu m-ar mira, așadar, să avem telenovela peplum, westernul în imponderabilitate sau sitcomul horror: dacă o girl next door poate ajunge cosmonaut, orice e posibil!
Nedreptatea anului
12 Years a Slave ar fi meritat o nominalizare pentru muzică, daca prin muzică înțelegem ceva nu neapărat bubuitor, dar care să fie tare. Hans Zimmer are talentul de a te face să te aștepți ba la un robot gigantic care sfărâmă vaporul care îi duce pe sclavi în Sud și le distribuie la toți veste de salvare, ba la un luptător de comando care apare salvator și împușcă toți albii de pe plantație. - Cătălin Olaru
Show me the Oscar:
The Broken Circle Breakdown (belgianul Felix van Groningen) are ceva. Mi se pare curajos și pentru că e singurul lovestory din categoria asta. Are poezie, muzică bluegrass, iar simpla idee că niște flamanzi visează să fie cowboys merită un premiu. E un film arthouse commercial care poate cuceri multe suflete: povestea unui cuplu pe ducă a căror fetiță e bolnavă de cancer. Nu e clișeic, nu ți-e servit mură’n gură. E uman. Lobbying-ul la film e și el interesant: o cehoaică cu pașaport suedez, cu mamă coreeancă, agent PR la Hollywood, n-a călcat in viața ei în Belgia, se luptă pentru filmul ăsta. Iar echipa cântă bluegrass cui unde când are ocazia.
Oscar out:
La Grande Bellezza e favoritul multora, cu premii mari, nota 10 în toate ziarele, aduce cu Fellini (cică), e La dolce Vita reloaded. Eu am dubii. Are ceva pompos, pretențios, iar povestea nu m-a convins. Roma și glamour-ul ei sunt glorioase însă e nevoie de mai mult pentru atâta frumusețe. Mai trist: la cele două vizionări, în 2 arthouses (da, acord second chances) cam prea multă lume a ieșit din sală. Mulți mormăiau „criticii și filmele lor”. - Anca Fronescu
IN
E ciudat (și bine) că a nimerit și Nebraska printre nominalizați, la ce conține restul listei. Dar Inside Llewyn Davis lipsește, așa că nu mă pasionează deloc o ediție care ignoră unul dintre cele bune filme din anul respectiv (nu e singurul, of course). Dacă o să mă uit la Oscaruri, o s-o fac doar pentru că mă obligă scrisul.
OUT
N-am văzut American Hustle, dar n-aș ști să spun ce-au văzut așa grozav academicienii în 12 Years a Slave, Captain Philips sau Philomena. Nu mă pot ține de regula voastră, pentru că nu-mi plac majoritatea filmelor nominalizate la Oscar anul ăsta! Na. – Florentina Ciuverca
American Hustle este un film care nu-i bun dar măcar este INSIGNIFIANT. L-aș exclude de la toate categoriile (Jennifer Lawrence poa să dea din buci la fel de spectaculos și în alte filme, care chiar să aibă niște mize). L-aș înlocui la fiecare dintre categorii cu Out of the Furnace. Măcar are niște forță, violențe și coae. Și Rol secundar pentru Woody Harrelson, yabba-dabba-dooo! – Cristi Mărculescu
+/- Oscar
7 critici români de film: ce dau afară și ce premiază de la Oscaruri 2014.
Paul Newman, Joanne Woodward 1958