Durată: 8 săptămâni (o ședință de 2 ore/săptămână)
Preț: 1000 RON (800 RON pentru elevi și studenți).
Profesori: predau, prin rotație, fondatoarele Control N, scenaristele Ana Agopian și Oana Răsuceanu și regizorul Iulia Rugină.
Ce înveți: Până la final, participanții vor stăpâni elementele de bază legate de scenariul de film, vor putea să analizeze scenarii și vor scrie propriul lor scurt metraj.
Cum atelierul e deja la a șaptea sesiune, Ana Agopian ne-a răspuns la câteva întrebări despre el.
Cam care a fost media de vârstă a unei serii?
E greu de spus. Pentru că am avut participanți care erau elevi de liceu, care aveau 16, 17 ani, dar și participanți de 50, 60 de ani. Dar asta e absolut normal. Nu contează câți ani ai pentru a spune o poveste. Iar diferențele de vârstă, de background cultural, sunt un atu pentru curs, pentru că poveștile dezvoltate în timpul atelierului sunt astfel foarte diferite între ele.
Din experiența ta, cu ce viziune despre scenaristică vin elevii la curs? Și cu ce ar trebui să plece?
Când vin la curs, participanții nu au o părere clar formată despre scenaristică. Vin foarte deschiși și vor să afle cum se scrie un scenariu. Doar că vin cu o oarecare teamă de scris. Și asta se întâmplă oricui – în momentul în care te așezi în fața hârtiei sau a calculatorului apare teama: „dacă nu o să scriu destul de bine?”, „dacă nu o să-mi iasă?”, „dacă nu o să placă nimănui ce scriu eu aici?”. Noi încercăm să înlăturăm acest dacă din mințile lor. Scriere înseamnă rescriere, spune o regulă a scenaristicii. Și atunci, le spunem că oricum n-o să scrie genial de la început. O să le iasă doar scriind și scriind și scriind. Și asta facem la curs, timp de 8 săptămâni: îi punem în contextul de a scrie, dându-le teme după fiecare ședință și încet-încet uită de teamă. Și scriu doar pentru că le face plăcere să scrie.
Spune-mi câte ceva despre un scenariu dintre cele făcute de elevi, care ţi-a plăcut mult.
E complicat să aleg doar unul. Pentru că deja au fost 6 sesiuni First Draft, ceea ce înseamnă vreo 90 de scenarii scrise. Și multe dintre ele erau foarte interesante: de la o poveste minimalistă a unui bărbat care încearcă să treacă peste o despărțire; la povestea unei bătrâne care încearcă să-și ajute nepotul să ia bacul tăind degetul unor moaște sfinte și dăruindu-l apoi băiatului; la povestea unui bărbat care duce o viață banală, dar într-o zi își dă seama că este un personaj dintr-un scenariu; la povestea unei tinere care își petrece o noapte cu prietenul ei și fata cu care acesta a înșelat-o. Și aș putea continua.
S-a filmat vreunul dintre scenarii până acum?
Din câte știu eu, nu a fost filmat niciun scenariu de la First Draft până acum. Dar ele nu au murit când s-a terminat cursul. Unul dintre participanți a câștigat un concurs de scenarii, apoi a găsit un producător interesat de proiect. Iar scenariul este acum în pre-producție. Alt participant a ajuns în finala de scenarii HBO, concurs organizat în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF).
Care sunt planurile Control N pentru 2012?
Începem anul 2012 cu workshop-ul de scenaristică First Draft, dar continuăm și cu alte ateliere și cursuri. Într-un spațiu gândit și dedicat acestor ateliere, vom organiza un curs de scenaristică de televiziune, un atelier de actorie pentru copii, un workshop de muzică de film, un curs de dans contemporan și unul de fotografie pe film. Alături de cei trei membri Control N (eu, Oana Răsuceanu – scenarist și Iulia Rugină - regizor) vom colabora și cu alți traineri: Andi Vasluianu (actor), Mihai Dobre și Alex Pop (compozitori) și Marius Iacob (fotograf și director de imagine).
Ne propunem să organizăm, prin Control N, un spațiu în care oamenii să-si transforme hobby-urile în adevărate pasiuni.
Înscrierile la cursurile Control N se fac la adresa info@controln.ro. Detalii aici