Regizoarea Sofia Coppola susține că lumea în care a crescut ea nu are nicio legătură cu universul descris în The Bling Ring. Cu toate astea, când e întrebată într-un interviu din The Guardian dacă a vrut să facă rolul din Godfather3, răspunde cam așa: Oh. OK. Let's see. Did I not wanna do it? Um. I was game. I was trying different things. It sounded better than college. I didn't really think about the public aspect of it. That took me by surprise. The whole reaction. People felt very attached to the Godfather films. I grew up with them being no big deal. I mean, I understand they're great films but … I dunno.
Noi trăim într-o lume în care The Godfather, cel puțin partea a doua, e un fel de Dumnezeu al filmelor. Sofia Coppola trăiește într-o lume în care The Godfather e doar unul dintre filmele tatălui ei. Nici să se chinuie și nu ar mai putea să tremure în scaun ca un spectator care atunci descoperă povestea, după ce a trăit printre filmări, repetiții cu actorii, refilmări, probleme de buget, deplasări în locație, montaj, compozitori și altele. Are și o doză de blazare și de superioritate atunci când, 20 de ani mai târziu, este întrebată tot de rolul ratat din Godfather 3, amănunt atât de puțin important și de nesemnificativ pentru evoluția ei ca regizor.
În partea cealaltă a lumii, întrebarea este logică. Sofia Coppola nu a fost niciodată o actriță bună și ar fi spart o știre în care aflam că de fapt tatăl ei a forțat-o să joace pentru că nu avea: a) timp să caute pe altcineva, b) destui bani să angajeze pe cine ar fi dorit, sau c), mai spectaculos, obsesia și ambiția ca fiica lui să devină actriță, indiferent de dorințele ei. Orice răspuns ar fi vândut. Pentru că, odată ce intri în istorie cu filmele tale, fiecare detaliu din viața ta privată devine marfă valoroasă.
Sofia Coppola înțelege asta și nu se oprește aici. Încearcă, tot încearcă, să explice fenomenul. Filmele ei stau undeva între lumea vedetelor și lumea spectatorilor îndrăgostiți de ele.
Dacă este evident că fiica nu a îmbrățișat grandomania bătrânului tată, în mod cert i-a moștenit încăpățânarea: The Bling Ring este al treilea film care vorbește despre lumea vedetelor. Însă dacă Lost in Translation și Somewhere aveau câte un personaj central care să ne arate cât de povară este de fapt celebritatea, în Bling Ring, vedetele dispar aproape cu totul. Ele rămân la nivel de ședințe foto pe la premiere, apariții fulgerătoare prin cluburi cu ștaif sau coperți de reviste glossy. Importante sunt casele și lucrurile lor. Pentru că, odată ce zoom-ul se lărgește și în imagine încap cartiere întregi din the Valley, personalitățile, caracterul, dorințele ascunse ale vedetelor devin neinteresante. Când ești atât de aproape încât le poți atinge, tactilul câștigă.
Dar câți din cei care ar citi cu nesaț despre adevărul din spatele filmărilor de la Godfather 3 pot ajunge atât de aproape încât să simtă cum miroase un Chanel pe hainele lui Paris Hilton? Șanse reale au doar copiii de bani gata din The Valley, care probabil nu au văzut Godfather dar sigur știu pe de rost Mean Girls. Vorbim de tinerii ăia care sunt undeva la coada celebrității dar cu destul de mulți bani cât să nu aibă grijă de job sau educație. Sunt o specie aparte, pentru care hainele, pantofii și accesoriile sunt de firmă sau deloc. Copiii spărgători de case de vedete din Bling Ring sunt plictisiți, superficiali și insipizi în ciuda eforturilor de a fi sexi, amuzanți sau coioși. Avem de-a face cu o tipologie străină. Atât de străină încât prima reacție este să le numim personaje caricaturale, unilaterale, de carton, false. Și atunci trebuie mers la articolul original, The Suspects Wore Louboutins, cel care povestește cazul care stă la baza filmului. Acolo vorbesc și se justifică personajele reale, cele care pe bune o privesc pe Lindsay Lohan ca pe un fashion icon și care suspină sincer după pantofii lui Paris Hilton, cu tocuri în formă de Tour Eiffel. Realitatea din The Valley chiar sună așa: I see myself being like an Angelina Jolie, but even stronger, pushing even harder for the universe and for peace and for the health of our planet. Iar Sofia Coppola reușeste să o readea într-un mod extrem de delicat, fără să o judece, fără să ofere explicații sau justificări. Concluziile depind de spectatori.
The Bling Ring mai este la cinema, în cadrul Les Films De Cannes, vineri de la 16.30 la Cinema Pro.
The Bling Ring: Vedetele sunt de pe Marte
Filmul este bazat pe un caz real în care o gașcă de tineri din The Valley au tot intrat pe furiș în casele vedetelor locale ca Paris Hilton, Lindsay Lohan sau Orlando Bloom, de unde și-au însușit bunuri în valoare de peste trei milioane de dolari.
The Bling Ring
Cuvinte cheie:
sofia coppola films de cannes a bucarest les films de cannes lesfilms2013 the bling ring lost in translation somewhere mean girls the valley adolescenti bogati angelina jolie lindsay lohan paris hilton the godfather furt vedete obsesii celebritate film dupa caz real cronica films de cannes