Maria Sturm

Karin Budrugeac | 19 Noi 2012

Maria Sturm are 27 de ani și e fotograf. A avut un interviu cu Ryan McGinley și tocmai a câștigat un premiu la New York Photo Awards, categoria Student Photobook cu seria Be Good despre tineri romi din România

Maria s-a născut la Ploiești și s-a mutat în Germania cu mama ei când avea 5 ani, în 1991. N-au stat locului. Au locuit pe rând la Frankfurt, la Augsburg, unde Maria a făcut liceul, apoi s-au mutat la Münster unde a început studii de chimie. Aproape fără să-și dea seama, într-o zi s-a trezit aplicând la examenul pentru graphic design. S-a mutat la Bielefeld și a urmat Facultatea de Artă și Design, secția de Fotografie și Media. Acolo stă și acum, dar vrea să se mute cât de curând.

Oamenii din fotografiile Mariei
Maria fotografiază oameni care îi atrag atenția. Că e vorba de gesturi pe care le fac, vocea sau expresia lor, sau uneori doar o atracție, că e fizică, sau intelectuală. „Uneori nici eu nu știu despre ce e vorba, pur și simplu este. Și sunt întotdeauna fascinată de frumusețea lor, mi se pare frapantă.” Înainte de asta, își petrece destul de mult timp cu ei, pentru că e curioasă și o interesează sincer poveștile lor. Îi descoase și le pune multe întrebări, ca mini-interviuri înainte să le facă portretul. 

Seria Country Roads

„În Country Roads mă leg de sentimentul copleșitor de a fi tânăr. Știi, ăla când chiar te simți tânăr și totul e posibil…e greu de descris.” 

Seria e despre tineri georgieni pe care i-a întâlnit într-o călătorie la Tblisi. Ca să le facă portretele, Maria și-a petrecut un timp cu ei și i-a întrebat diverse, inclusiv despre planurile lor de viață. Toți voiau să plece la studii în altă parte, dar erau convinși c-aveau să se întoarcă în Georgia. 

„Aveau legătura asta specială cu țara lor, cu casa lor. Eu nu pot să mă raportez la fel de bine unui acasă. Am locuit în Augsburg opt ani, cel mai lung timp consecutiv, dar tot nu l-aș considera acasă. Casa mea este acolo unde îmi sunt familia și prietenii. Dar ei sunt prin toată lumea. Așa că n-aș putea să răspund la asta la fel ca adolescenții georgieni. Asta m-a impresionat la ei.”

Călătorii
Până acum, la 27 de ani, Maria a călătorit cât a putut. A fost printre altele în Vietnam, la New York, la Sankt Petersburg, la Marsilia, unde a făcut un workshop cu Antoine d'Agata, în Israel și Georgia. Prin toate locurile a stat între 2 și 4 săptămâni, dar și-ar fi dorit mai mult. Îi place mult să se plimbe prin locuri străine pentru că e mai sensibilă la lucrurile care o înconjoară acolo. Următoarea destinație ar putea fi Japonia, unde visează s-ajungă din clasa a cincea. 

Seria Perception Systems 
Perception Systems este despre fascinația Mariei cu portretele din pictura veche, a căror perfecțiune a încercat s-o imite prin fotografie. Prin seria asta, a încercat să recreeze sentimentul pe care îl are ea într-o galerie sau într-un muzeu. Textilele care îi îmbracă pe cei din fotografii au scopul de a șterge linia temporală. Culoarea și compoziția sunt iar foarte importante. „Am vrut să creez ceva care privitorului să i se pară frumos, poate fără să-și dea seama ce este de fapt. O imagine pe lângă care treci și la care revii, pentru că are ceva special și vrei să petreci timp cu ea.”

România
Maria a păstrat legătura cu cea mai bună prietenă a ei din copilărie, o vecină de bloc din Ploiești. A fost și la nunta ei, toamna asta, după ce a terminat proiectul Be Good. Ar vrea să facă o expoziție în țară, s-a și gândit să contacteze Institutul Goethe pentru asta.

„M-am născut în România, și chiar dac-am crescut în Germania, uneori mă simt diferită. Mama, bunicii mei și unchiul meu au venit toți în Germania, dar sunt români, deci cred c-așa m-au crescut și pe mine. Bunicul meu e sas, dar și el s-a născut și a crescut în România.”

Seria Be Good

Be Good este despre căsătoria între adolescenți romi în România, tradiții, ritualuri și importanța virginității și a dovezii ei. Seria cuprinde portrete ale unor cupluri căsătorite dar și detalii simbolice din dormitoarele tinerilor căsătoriți.

Pentru Be Good, Maria a petrecut 6 săptămâni în România, în casa unei prietene bune a mamei ei. Prietenul acesteia, Herbert Gruenwald, care e jurnalist, cunoștea subiectul și a ajutat-o mult cu proiectul, pentru că făcuse un reportaj la Clejani pentru postul de radio german ARD. Pentru seria asta, Maria a fost în Clejani, Giurgiu și-n sate învecinate ca Vedea și Pietrișu, în Sighișoara și Apold, Brateiu, și-n cartierele Ferentari și Rahova din București. S-a întâlnit cu mai mult de 40 de familii și cupluri, cu vârste cuprinse între 11 și 68 de ani, dar majoritatea între 16 și 30. A făcut în jur de 80 de portrete.

„Am stat 6 săptămâni, dar până la urmă a părut prea puțin. Mi-a luat ceva timp să-ncep să fotografiez, a trebuit să stabilesc întâlniri și uneori am mers la locul stabilit și oamenii n-au venit sau au anulat întâlnirea. (…) Cea mai tânără fată măritată pe care am întâlnit-o avea 14 ani. O alta avea 11 ani când se măritase, la fel ca soțul ei atunci. Când am întâlnit-o eu avea 26 de ani.”

Cu seria asta, Maria a câștigat concursul New York Photo Awards la categoria Student Book. Seria a fost expusă în New York pe perioada festivalului și la DUMBO Arts Festival.

Milk Studios, New York 
Maria își stabilise un singur interviu la New York, cu Ryan McGinley. Interviul a durat 45 de minute, McGinley i-a pus multe întrebări despre portofoliul ei. Maria s-a simțit confortabil și n-a aflat după de ce nu a fost aleasă. Cum a avut însă intuiția că șansele erau destul de mici ca McGinley s-o ia drept asistentă, săptămâna cât a fost acolo și-a căutat și alte oportunități. „Voiam să fiu interna sau asistenta unui fotograf, dar nu puteam pur și simplu să dau buzna în studioul cuiva fără o întâlnire stabilită și chestiile astea se obțin greu când ești un nimeni.”

A intrat în toate galeriile Chelsea din New York să-ntrebe dacă au nevoie de un intern. Așa a ajuns la Milk Studios, care au o galerie la parter. I-au zis că n-au nevoie de cineva la galerie, dar să urce la etajul 8. A luat liftul, a fost chemată la un interviu și l-a și luat. „Nu mai văzusem niciodată un studio foto și producție atât de mare. Avea în mare orice ai avea nevoie ca fotograf pentru o producție. De la studiouri la catering, o agenție de casting in-house, post-producție, spațiu și așa mai departe. Am învățat foarte mult acolo.”

Youth
„...e ceva la care sunt inevitabil conectată, pentru că mă simt tânără. Am 27 de ani. Încă am acel „sentiment” de care vorbeam mai devreme și nu mă cred adultă, deși sunt. Încă reușesc să stabilesc o conexiune cu cei pe care îi fotografiez și care sunt din ce în ce mai tineri pe măsură ce eu îmbătrânesc. Dar când vorbesc cu ei nu văd diferența.”

Maria Sturm Photography
Pin It email