De ce merită văzut filmul?
El Topo este unul dintre acele filme ale căror reputații s-au născut din controverse - considerat a fi primul midnight movie în adevăratul sens al cuvântului, El Topo a fost proiectat pentru prima dată în Statele Unite în cinemaul Elgin din New York, în decembrie 1970, și a rulat noapte de noapte pentru următoarea jumătate de an, deseori full-house (printre fanii acestor proiecții nocturne s-au numărat și cuplul Lennon-Ono, în urma recomandării cărora Jodorowsky a primit un buget de un milion de dolari pentru următorul său film, La montaña sagrada). În recenzia sa, Pauline Kael a inventat termenul de acid western pentru a defini El Topo, a cărui poveste simplă subvertește canoanele westernurilor spaghetti încă populare la momentul apariției filmului - El Topo (Cârtița) este un pistolar de o figură cristică nevoit să treacă printr-o serie de încercări variate în căutarea iluminării. Filmul îmbină elemente de simbolism catolic, filosofie orientală și satiră socială, ilustrate printr-o imagistică extrem de violentă și explicită (pătată și de recentul scandal cauzat de afirmațiile lui Jodorovsky cu privire la violul nesimulat al Marei Lorenzio). Rezultatul este o zacuscă filmică sub a cărei superficialitate și pretențiozitate aparentă se ascunde însă una dintre cele mai originale viziuni cinematografice ale perioadei finale a contraculturii șaizeciste.
Ce ar trebui văzut înainte și ce după?
El Topo este primul succes internațional al lui Jodorowsky, deci filmele sale ulterioare, precum arhicunoscutul La montaña sagrada sau horrorul Santa Sangre, merită lăsate pentru după. Tot după poate fi văzut și Dead Man al lui Jarmusch, un alt western psihedelic plin de aluzii culturale variate. Înainte, poate fi văzut Satyricon al lui Fellini, care, apărut cu un an înaintea lui El Topo, este unul dintre cele mai cunoscute filme ale unei tradiții de cinema european ale cărei origini pot fi trasate până la Un Chien Andalou și L'âge d'or, de altfel emulate ireverențios de Jodorowsky în propriile filme.
Ce trebuie știut despre regizor?
Alejandro Jodorowsky (a se citi „Hodorovschi”) lucrează, printre altele, ca romancier, povestitor, poet, dramaturg, eseist, regizor și producător de film, actor, director de teatru, scenarist, monteur, scriitor de benzi desenate, muzician și compozitor, filosof, păpușar, mim, psiholog, psihanalist, proiectant, pictor, sculptor și guru. În El Topo, Jodorowsky e regizor, scenarist, actor, compozitor, scenograf și coproducător. Și astea-s doar ocupațiile menționate în pagina lui de Wikipedia. Merită menționat și faptul că alături de Fernando Arrabal și Roland Topor, Jodorovsky a inițiat Mișcarea Panică („Mouvement panique”), un colectiv de artiști avangardiști ale căror performance-uri, haotice și menite să stârnească șocul, erau o reacție la ceea ce ei percepeau drept o acaparare de către cultura de masă a curentului suprarealist la începutul anilor ‘60.
***
Proiecția filmului va fi urmată de o discuție moderată de Ilinca Miroșanu și Codrin Vasile, redactori Film Menu. Intrarea este liberă.