De ce merită văzut filmul ăsta?
Toată lumea care a trecut prin liceu își poate aminti cel puțin o experiență frustrantă sau umilitoare, fie că e vorba de relația cu profesorii, colegii, paznicii sau propria persoană. Wiseman se așează în poziția sa trademark, la o distanță îndeajuns de mare încât să înlăture, în mare parte, senzația de intruziune dar îndeajuns de aproape încât să nu uităm că observăm liceul printr-o cameră de filmat care ne direcționează atenția, și inventariază o serie de momente din liceul Northeast din Pennsylvania care pentru cei filmați sunt probabil întâmplări banale. Însă pentru spectator, deși atmosfera când amuzantă, când tensionată, este familiară prin prisma propriei experiențe de liceu, această observare răbdătoare a regizorului ridică problema autorității instituționale și raportarea adolescenților la ea.
Ce ar trebui văzut înainte și ce după?
Înainte de High School, trebuie văzut debutul în regie al lui Wiseman, Titicut Follies, un film din 1967 despre pacienții unui sanatoriu de stat din Massachusetts. Maniera necosmetizată în care Wiseman a prezentat instituția a făcut ca distribuirea publică a filmului să fie interzisă de Curtea Supremă din Massachusetts, sub pretextul încălcării demnității pacienților. Pentru o mai clară imagine de ansamblu despre condiția documentarului observațional american în anul apariției lui Titicut Follies, merită văzut și Don’t Look Back, filmul unui alt pionier al cinemaului observațional, D. A. Pennebaker, care îl urmărește pe Bob Dylan pe parcursul turneului său englez din 1965.
După „High School, primul film care trebuie văzut e, desigur, High School II, documentarul din 1994 în care Wiseman își întoarce atenția asupra instituției liceului, de data asta cu un film de aproape patru ore realizat într-un liceu din New York. În fine, tot în New York e filmat și unul dintre cele mișto documentare de după 2000 ale lui Wiseman, In Jackson Heights, un film despre comunitățile unui cartier multietnic din Queens.
Ce trebuie știut despre regizor?
Proaspăt profesor la Institutul de Drept și Medicină din Boston, Frederick Wiseman descoperă printr-un program de excursii pentru studenți Sanatoriul Bridgewater, care are să devină subiectul primului film regizat de el. Fascinat de posibilitățile oferite de dezvoltările tehnice precum posibilitatea înregistrării sunetului pe pelicula de 16 mm, care permit restrângerea echipei de filmare și deci o mult mai mare flexibilitate, Wiseman începe să realizeze o serie de documentare în instituții americane precum spitalul, liceul sau secția de poliție, în care ies la iveală diversele probleme și nedreptăți din cadrul acestora. La aceste documentare, Wiseman se ocupă atât de regie, cât și de sunet și montaj, echipa sa de filmare fiind formată din el și un operator, în încercarea de a fi cât mai puțin intruzivi. Treptat, aria de interes a lui Wiseman se lărgește dincolo de tema instituției, aceasta rămânând însă una dintre temele la care Wiseman revine regulat, cel mai recent cu Ex Libris: The New York Public Library, care anul trecut a câștigat Premiul FIPRESCI la Veneția. În prezent, Wiseman e considerat unul dintre cele mai influenți regizori ai cinemaului observațional american, etichetă de care acesta a încercat în repetate rânduri să se delimiteze, punând accentul în diverse interviuri pe manipularea inerentă fiecărei alegeri făcute în realizarea filmelor sale și pe imposibilitatea obiectivității documentaristice.
***
Intrarea este liberă. Proiecția filmului va fi urmată de o discuție moderată de Teona Galgoțiu și Codrin Vasile, studenți la Regie Film, în cadrul UNATC.
Cineclub FILM MENU: High School (Frederick Wiseman, 1968)
Marți, 9 octombrie, la 19:30, în sala de cinema a UNATC. Intrarea liberă.
Highschool (r. Frederick Wiseman)