De ce merită văzut filmul ăsta?
Midnight Cowboy merită văzut pentru tot ce a însemnat pentru cinema. Este un film care anunță căderea codului Hays prin subiectul scandalos care i-a făcut pe Andy Warhol și Paul Morrissey geloși, este un portret al triunghiului cultural vest-est-sud - mai exact Texas-New York-Florida - și a discrepanței dintre mediile lor sociale și este o analiză care deconstruiește ceea ce numim visul american. Toate astea, plus faptul că acest film anunță atât direcția queer pe care regizorul o va contura în următorul lui film, Sunday Bloody Sunday (1971), cât și versatilitatea pe care Dustin Hoffman o va demonstra în lunga sa carieră de actor.
Ce ar trebui văzut înainte și ce după?
Înainte de Midnight Cowboy trebuie văzut Darling, regizat de Schlesinger în 1965, care aruncă aceeași amprentă regizorală pe un alt oraș și o altă mișcare, anume Londra și ai ei swinging sixties. Tot înainte ar trebui văzut Flesh în regia lui Paul Morrissey, realizat în momentul în care Morrissey și Warhol au aflat că se face un film despre un hustler în New York și au ținut să aibă întâietate în ce privește abordarea subiectului. După, aș recomanda deja menționatul Sunday Bloody Sunday și Tootsie (r: Sydney Pollack), un film care demonstreză versatilitatea lui Hoffman despre care vorbeam.
Ce trebuie știut despre regizor?
John Schlesinger și-a început cariera ca actor, însă avea să devină faimos odată ce a început să se concentreze pe cariera sa regizorală. Parte din noul val britanic, subiectele filmelor sale acopereau povești despre marginali ai societății, iar aprecierea din partea publicului și a criticilor a venit rapid, materializându-se în trei premii Oscar pentru Midnight Cowboy. Mai mult, Schlesinger rămâne iconic pentru rolul pe care l-a avut în cinemaul queer, Sunday Bloody Sunday fiind cea mai notabilă contribuție a regizorului pentru reprezentarea minorității pe marele ecran.
***
Intrarea este liberă. Proiecția filmului va fi urmată de o discuție moderată de Teona Galgoțiu, studentă la secția de Regie Film, și Călin Boto, student la secția de Comunicare Audio Vizuală, în cadrul UNATC.
Cineclub FILM MENU: Midnight Cowboy (r. John Schlesinger, 1969)
Miercuri, 24 ianuarie, ora 19:30, sala de cinema UNATC. Despre film, cu Călin Boto.
Afiș de Anna Grozavu