Despre Passion, regizat de Jean-Luc Godard în 1982, cu Anca Tăbleț:
De ce merită văzut filmul ăsta?
Pentru că e un film:
- care arată, printre altele, că viața nu e ca o narațiune în trei acte, unde totul se rezolvă, unde totul e coerent, unde totul poate fi înțeles cu ușurință, ci că e, dimpotrivă, dominată de incoerențe, contradicții, discontinuități etc.,
– implicit, e un film care lasă să se înțeleagă că a prezenta lucrurile într-un film pe modelul unei narațiuni liniare, coerente, de tipul uneia în trei acte e (pe bună dreptate) o minciună,
-relevant pentru multe dintre preocupările lui Godard,
- în care Godard explorează (din nou) necunoscutul și încearcă să privească lucrurile din alt unghi.
Ce film ar trebui văzut înainte şi ce film după?
Având în vedere că Passion face parte dintr-o perioadă considerată de unii drept reîntoarcerea lui Godard la cinema (la un cinema narativ în special) și că revenirea lui ar trebui înțeleasă și prin prisma filmelor făcute anterior (pentru că poartă tututor transformărilor, acumulărilor, deziluziilor etc.), probabil că ar ajuta ca înainte să fie văzute un film din perioada Nouvelle Vague și unul din perioada de militantism politic. Referitor la ce film ar trebui văzut după, nu îmi dau seama. În orice caz, probabil că în cazul lui Godard e mai indicat să îi vezi filmele în ordine aproximativ cronologică pentru că activitatea lui mi se pare (pe scurt spus) un proces în care el își analizează și își tot pune sub semnul întrebării ideile anterioare. E un continuu proces, o continuă mișcare, o continuă evoluție, așa că fiecare film al lui e poate fi mai bine înțeles dacă spectatorul cunoaște cât de cât parcursul lui Godard până la momentul respectiv.
Ce trebuie ştiut despre regizor?
Că a aruncat convențiile cinematografice în aer, că a fost (și este) într-o continuă căutare a adevărului prin cinema, a unui noi unghi din care să privești lucrurile; că filmele lui pot fi văzute mai curând drept încercări de a face cinema, drept procese în derulare, nu ca produse finite; că și-a analizat și reanalizat în mod sistematic teoriile, că totul la el e o continuă mișcare, o continuă cercetare a necunoscutului (= că Godard e minunat).
Cineclubul Film Menu este organizat de Film Menu împreună cu UNATC București. Toate proiecțiile au un caracter educativ și sunt gratuite.