Cineclub FILM MENU: Peeping Tom (Michael Powell, 1960)

Laurenţiu Paraschiv | 27 Mar 2018

Miercuri, 28 martie, ora 19:30, sala de cinema UNATC. Despre film, cu Laurențiu Paraschiv.

De ce merită văzut filmul ăsta?

Scorsese a zis-o mai bine decât aș putea s-o fac eu vreodată: „mereu am avut impresia că Peeping Tom și spun tot ce poate fi spus despre film-making. surprinde glamourul și plăcea de a face film, în timp ce Peeping Tom arată agresivitatea acestui proces, cum camera încalcă anumite reguli... În urma studierii lor, poți descoperi totul despre oameni care fac filme, sau cel puțin despre oameni care se exprimă pe ei înșiși prin filme.” Dar Peeping Tom nu e numai un film despre filme, ci și un film cu criminali în serie și un thriller psihologic inspirat din filmele lui Hitchcock, și mai ales din Vertigo, deși elementele de construcție pe care le are în comun cu Psycho nu sunt nici ele puține. E un film cu multe straturi și măști care pune, înainte de orice, iubirea față de cinema și sacrificiul pentru acesta.

Ce ar trebui văzut înainte și ce după?

Înainte, Black Narcissus și The Red Shoes, două filme mai vechi pe care Michael Powell le-a făcut alături de Emeric Pressburger, în 1947, respectiv 1948. Dacă ultimul dintre ele pornește, ca sursă de inspirație, de la un basm de Hans Christian Andersen, cei doi scenariști trecându-l prin diferite filtre convenționale (ale muzicalului, ale dramei romantice), primul e o dramă intensă despre cinci măicuțe dintr-o mănăstire himalaieză care, cunoscând istoria anterioară a locului unde vor să deschidă o școală și un spital (un fost bordel), tensiunea crește. După, aș îndrăzni să recomand scurtmetrajul pe care Steven Klein l-a făcut pentru a promova colecția de primăvară-vară din 2014 a Alexander McQueen. Acesta reimaginează prima secvență din filmul lui Powell, schimbând însă victima cu o alta, anume Kate Moss, și suprastilizând totul.

Ce trebuie știut despre regizor?

Michael Powell a făcut, alături de Emeric Pressburger, nu mai puțin de 24 de filme, și alte încă pe-atâtea singur. Cunoscuți sub numele de Arcașii, succesul celor doi s-a aflat într-o continuă creștere până în 1960, când Powell a decis să facă singur Peeping Tom. Respins de critici pentru imaginile sexuale și violente, Powell a fost ostracizat din industria britanică după încă o șansă pe care și-a consumat-o cu un film care n-a reușit să impresioneze nici critica, nici box-office-ul deopotrivă. Filmele sale mari au fost însă recunoscute pentru calitățile lor artistice la vremea respectivă (în festivalurile de la Berlin sau Cannes și la Oscaruri) și reprezintă o influență majoră în operele unor cineaști precum Martin Scorsese, Francis Ford Coppola și George A. Romero.

***

Intrarea este liberă. Proiecția filmului va fi urmată de o discuție moderată de Georgiana Mușat, masterandă la Filmologie, și Laurențiu Paraschiv, student la secția de Comunicare Audio Vizuală, în cadrul UNATC.
Pin It email