Festivalul București IFF 2012 aduce cinefilii în sălile de cinema. Pe lângă mult așteptatele We Need to Talk about Kevin (cu Tilda Swinton și admirabilul Ezra Miller, de 19 ani), Shame (al doilea film al lui Steve McQueen, cu Michael Fassbender) și Toată lumea din familia noastră al lui Radu Jude (în competiție), vor fi proiectate şi alte titluri de marcă ale cinema-ului recent, semnate de unii dintre cei mai apreciaţi regizori ai lumii.
The Best Exotic Marigold Hotel, povestea unui grup de pensionari britanici care decid să-și trăiască ultimii ani în mai puţin costisitoarea şi aparent exotica Indie, un film regizat de John Madden, cu veteranii Maggie Smith, Judi Dench, Bill Nighy și Tom Wilkinson în roluri delicioase; Soare Înșelător 3, a treia (şi ultima) parte din fascinanta saga a colonelului Kotov, eroul revoluţionar interpretat de autorul filmului, Nikita Mihalkov; Detective Dee and the Mystery of the Phantom Flame, lansat în cadrul competiției oficiale de la Veneția 2010, cu un Andy Lau „electric” în rolul titular și regizat de Tsui Hark, regele neîncoronat al cinema-ului de acțiune made in Hong Kong; Hanezu, un nou film-poem scris și regizat de o favorită a Cannes-ului, japoneza Naomi Kawase; Headhunters, prezentat în Piazza Grande la Locarno 2011, un thriller extrem de amuzant și extrem de sângeros, realizat de cel mai în vogă regizor norvegian al momentului, Morten Tydlum; Los Ojos de Julia, un horror fidel stilului ce i-a consacrat pe cineaștii spanioli de gen, cu Belen Rueda într-un rol ce amintește de partitura sa din Orfelinatul – un film semnat de unul dintre cei mai promițători regizori spanioli, Guillem Morales, și produs de Guillermo del Toro.
Nouă filme vor concura anul acesta pentru trofeul Bucureşti IFF, toate în premieră absolută în România, iar șase dintre ele debuturi în lung-metraj:
MARTHA MARCY MAY MARLENE – debutul în cinema al americanului Sean Durkin se situează, ambițios și coșmaresc, undeva între Bergman și Polanski. Filmul (& titlul) cult al anului trecut a primit Premiul de Regie la Sundance 2011 și a fost selecționat la Cannes, în cadrul secțiunii Un certain regard. Interpreții rolurilor principale, veteranul John Hawkes și revelația Elizabeth Olsen, au fost nominalizați la Independent Spirit Awards 2012.
PRESUME COUPABLE – al doilea opus al francezului Vincent Garenq este povestea adevărată a unei erori judiciare siderante și genul de film care te face să scuipi pe prima uniformă care-ți iese în cale; filmul a câştigat premiul Label Europa Cinemas în cadrul Festivalului de la Veneția 2011 și a primit două nominalizări la Premiile Cesar 2012 – pentru scenariul pertinent, semnat tot de regizor, și pentru interpretarea cutremurătoare a lui Philippe Torreton.
SETTE OPERE DI MISERICORDIA – debutul în regie al gemenilor italieni Gianluca și Massimiliano de Serio, o fabulă tristă, pe cât de controversată, pe atât de inevitabilă, se constituie într-un duel actoricesc inedit între italianul Roberto Herlitzka și românca Olimpia Melinte; filmul a primit Premiul Don Quijote la Festivalul de la Locarno 2011 și Premiul de Regie la Festivalul de la Marrakech 2011.
SLEEPING BEAUTY – primul film de cinema al romancierei australiene Julia Leigh, susținut și promovat de Jane Campion, este un eseu provocator, lansat într-o mare de controverse (nu neapărat din partea puritanilor) în competiția oficială de la Cannes 2011. Emily Browning, interpreta unui rol la granița dintre sexy și deranjant, a primit Premiul pentru Cea mai bună Actriță în cadrul Festivalului de la Hamptons 2011.
SNOWTOWN – debutul în lung-metraj al australianului Justin Kurzel a încins spiritele criticilor care l-au declarat filmul perfect pentru Cannes: crud, deviant, sec, deprimant, ultra-violent și bazat pe fapte reale. Juriul FIPRESCI i-a acordat o mențiune specială în cadrul secțiunii Semaine de la Critique, iar Institutul Australian de Film l-a premiat de șase ori în 2012, inclusiv pentru interpretarea terifiantă a lui Daniel Henshall.
SUBMARINE – în regia actorului britanic Richard Ayoade (una dintre vedetele serialului IT Crowd), un coming of age șarmant/optzecist, setat pe muzica special compusă de Alex Turner de la Arctic Monkeys; așa ar fi arătat un film cu adolescenți făcut de Godard, dacă Godard ar fi ascultat vreodată The Smiths. Lansat la Sundance 2011, filmul a fost nominalizat la BAFTA 2012 pentru cel mai bun debut.
TOATĂ LUMEA DIN FAMILIA NOASTRĂ – cel de-al doilea lung-metraj al lui Radu Jude (selecționat deja în cadrul București IFF cu Cea mai fericită fată din lume, premiat pentru scenariu în 2009) este un film deopotrivă personal și universal, parte satiră, parte exorcizare, genul de film la care râzi și plângi, cam în același timp, și care duce cumva la paroxism povestea din formidabilul scurt Alexandra. Premiera mondială s-a întâmplat la Berlin 2012.
TYRANNOSAUR – Paddy Considine duce și el la paroxism povestea din multipremiatul scurt Dog Altogether (2007) și debutează în regia de cinema cu un film britanic pur și dur, genul de film care face rău și care o face al naibii de bine. Premiul pentru regie și Premiul Special al Juriului pentru interpreții principali, Peter Mullan și Olivia Colman, la Sundance 2011; Premiul BAFTA 2012 pentru cel mai bun regizor debutant.
Președintele Juriului este Jan Harlan, care și-a început cariera în film ca asistent al lui Stanley Kubrick pe platoul de la Portocala mecanică. Patru ani mai târziu a devenit producătorul executiv al lui Kubrick şi a lucrat pentru studiourile Warner la Barry Lyndon, Strălucirea, Platoşa de metal şi Cu ochii larg închişi. Una dintre activităţile lui colaterale a fost să propună muzică pentru coloana sonoră. După moartea lui Stanley Kubrick în 1999 a lucrat cu Steven Spielberg la Inteligență artificială. Ulterior a realizat documentarul Stanley Kubrick: A Life in Pictures şi un altul despre actorul britanic Malcolm McDowell (ambele pentru studiourile Warner). Pe lângă cursurile pe care le ține la diferite şcoli de film şi prezenţa ca membru în diferite jurii internaţionale, pregătește, împreună cu Erik Nelson şi Alison Castle, un film documentar despre proiectul Napoleon al lui Kubrick – ca o închidere nostalgică a cercului.
Cinematograful de artă vine la Bucureşti - B-EST IFF 2012
Festivalul Internațional de Film
We Need to Talk about Kevin