Când și de ce a apărut Creionetica, cine sunt oamenii din spatele ei și care le sunt motivațiile?
Anul trecut, prin octombrie 2012, după mulți ani de interacțiune cu ONG-urile, ne-am zis: cum ar fi să creăm o agenție de producție multimedia și comunicare destinată cauzelor sociale? Nu auzisem de o astfel de agenție în România. Cumva a apărut și numele de Creionetica, un mix între creion – conceptul de design în sens larg – și etică – stilul nostru de a face comunicare.
Suntem șase oameni de creație: un producător video, un fotograf, un sound designer, un grafician, un PR-ist, un IT-ist și ne leagă o viziune comună despre idealul unei societăți incluzive și echitabile. De aici și motivația noastră de a crea pentru awareness. “We reveal, you act!”.
Deși prietenii ne spun că „nu se fac bani din asta” (cică vadul este în zona corporațiilor), noi ne-am apucat de treabă. Nu gândul că ne vom îmbogăți ne-a adus aici, ci pasiunea pentru creație și o dorință nebună de a schimba cursul societății.
De ce Consumix, de ce așa și de ce e important să ne gândim la obiceiurile noastre de consum?
Consumix e la mişto. Ne-a inspirat englezescul consumerism sau acțiunea de a hiper-consuma. Fiind o campanie preponderent online, i-am ales motto-ul “Close all pop-ups” sau apasă pe “ix”, atunci când ești tentat să consumi fără noimă.
Campania mizează pe ideea că ne-am pierdut cumva conștiința globală. Consumăm, punct. Ce Planetă, ce copii din Africa, croitorese din Bangladesh sau încălzire globală. Dar și când vine vorba de sănătatea nostră am trecut de la extrema ipohondriei, la o atmosferă generală de nepăsare. Ești cu adevărat cool dacă bei suc la doză, îți faci buzele roșii ca Marylin, te îmbraci în haine stridente și faci „zone” cu mașina.
De ce e important să ne gândim la subiectele astea? Nu știu cum să zic ca să nu sune ca la concursurile de Miss Universe, dar din păcate adevărul este că avem o singură Planetă și o populăm din ce în ce mai mult. Probabil că mesajele Consumix vor sensibiliza acei oameni care aspiră și la altceva decât carieră, frumusețe și bani.
De ce sunt clipurile campaniei în engleză?
Multă lume ne întreabă asta. Miza a fost ca mesajele Consumix să răsune și peste hotare. Nu am vrut să ne oprim la evenimentele 100% românești sau care se întâmplă doar în România. În afară de asta, sună mai șmecher. Cum ar fi să traducem unul dintre sloganuri: „Nu trebuie să bei sucuri, dacă ești disperat după zahăr”?
Tu când ai devenit conștientă de problemele legate de consum excesiv și care au fost informațiile care te-au zdruncinat cel mai tare?
Mi-au trebuit aproape șapte ani, mai precis de când am început să lucrez în REPER21. Este un ONG care analizează sistematic fenomenul hiper-producției și hiper-consumului, responsabilitatea socială a organizațiilor și dezvoltarea durabilă.
Prima dată când am fost surprinsă de ceva, a fost legat de cosmeticele pe care le foloseam recurent. Greenpeace lansase ghidul Cosmetox. Așa am aflat că plantele și florile se regăseau numai pe cutie. Produsele în sine erau pline de substanțe chimice, provenite din petrol. Am ocolit adevărul până când mi-am permis financiar să le înlocuiesc cu unele organice.
Odată cu campania Consumix am descoperit lucruri noi. Cum ar fi că o singură doză de suc conține 12 lingurițe de zahăr. Sunt cifre incredibile, par gonflate și de teamă să nu lansăm o perlă ne-am documentat temeinic. În genericul clipurilor menționăm sursa informațiilor pentru a asigura consumatorii că așa e: 1 kilogram de bumbac consumă 19 000 litri apă, 2,3 kilograme de substanțe toxice consumă într-un an o femeie din cosmetice sau 120 de ore pierde un șofer european blocat în trafic.
Când te gândești la obiceiurile proprii de consum, la ce ai reușit să renunți și cu ce te lupți încă?
E greu să-ți schimbi obiceiurile de consum când aparent nu există opțiuni. Ar fi mai ușor să ne lovim prin oraș de reclame cu nu știu ce cosmetice bio sau mobilă recondiționată, nu? Pentru mine a fost mai simplu, pentru că mă învârt în lumea asta și, deși nu au foarte mare ecou în piață, cunosc producătorii și proiectele care oferă o alternativă la consumul de masă.
Pe lângă noua colecție de smacuri organice, m-am abonat la un coș de legume din agricultura țărănească și nouă luni pe ani inventez rețete cu spanac, dovlecei și alte legume și verdețuri. În rutina asta culinară am uitat că există fast-food. Mă țin tare să nu-mi iau mașină pentru că nu particip la haosul urban. Și chiar dacă voi avea una pe viitor, nu voi renunța niciodată la bicicletă (cea nou-nouță primită de curând de ziua mea) sau la mersul pe jos.
În schimb, mă lupt în continuare cu bumbacul. Șifonierul meu e ticsit de haine etichetate 100% bumbac. Alternativele sunt discutabile. Bumbacul organic este made in SUA și apare inevitabil problema transportului. Hainele din in și cânepă au croieli medievale, iar opțiunile reciclate și reutilizate se găsesc sporadic, la vreun târg neanunțat sau prin SH-uri.
Care sunt pașii următori pentru Creionetica post Consumix?
Campania a debutat în noiembrie cu patru subiecte: sucurile, bumbacul, cosmeticele și mașinile. A fost un maraton special pentru Crăciun, fix în frenezia cumpărăturilor. Intenția a fost să deviem suficient de mulți consumatori de la cadourile clasice și să-i orientăm spre unele mai responsabile.
Din ianuarie vom continua campania, însă vom încetini ritmul. Printre următoarele teme se înscriu: telefoanele mobile, fast-foodurile, turismul, petrolul, internetul, scutecele de bebeluși ș.a.
Provocarea este să ieșim mai des din online (ne mândrim deja cu o prima proiecție la aniversarea Delivering Life) și să adăugăm clipurile Consumix pe agenda evenimentelor mondene sau ONG-iste din țară și chiar din Europa.
Pentru luna martie pregătim primul eveniment marca Consumix. Grosso modo, va fi o expoziție pe tema „consumismului”, cu participarea mai multor graficieni, fotografi, producători video și artiști plastici. Vor fi prezentate inițiative revoluționare care se înscriu în zona consumului alternativ. Vom culmina cu un concert cu substrat, așa cum ne place.