Teatrul Istoriilor Recente: spectacole şi dezbateri despre o istorie alternativă a României şi a Republicii Moldova

Redacția | 15 Sep 2014

Spectacolele din stagiunea TIR pornesc de la documentarea istoriei recente și pun în scenă investigarea și dezbaterea unor evenimente cu impact asupra prezentului din România și Republic Moldova.

Prin istoriile pe care le explorează, proiectul TIR își propune să aducă în prim-plan o istorie alternativă la istoria oficială și care își propune recuperarea unor evenimente, momente și episoade din istoria recentă, invizibile, puțin explorate sau mediatizate dintr-o perspectivă unilaterală. Toate spectacolele vor fi urmate de dezbateri moderate de istoricul Marius Bogdan Tudor, care se vor axa, pe de-o parte, pe problematicile socio-politice tratate de fiecare spectacol și pe felul în care spectacolele chestionează aspecte din istoria recentă. În cadrul proiectului, va fi lansat și numărul 7 din Gazeta de Artă Politică, dedicat aceluiași subiect - Teatrul Istoriilor Recente, care își propune să ofere un suport teoretic suplimentar demersurilor artistice.

Intrarea la spectacole este liberă, în limita rezervărilor*. 

PROGRAM:

[Sala UNATC - Octavian Cotescu, Palatul Copiilor]

Sâmbătă, 20 septembrie, ora 19
Clear History
De Nicoleta Esinencu, Veaceslav Sambriș, Doriana Talmazan, Irina Vacarciuc / Producția: Teatrul-Spălătorie din Chișinău, Moldova

Clear History este un spectacol despre trecutul recent al Moldovei, un trecut ce pare a fi total necunoscut tinerei generaţii. „Ostaşi, vă ordon: Treceţi Prutul. Zdrobiţi vrăjmaşul din răsărit şi din miazănoapte. Dezrobiţi din jugul roşu al bolşevismului pe fraţii noştri cotropiţi.” Este ordinul care l-a transformat pe Mareşalul Antonescu într-un adevărat erou al neamului în ochii majorităţii cetăţenilor Republicii Moldova, simbolizând totodată începutul procesului de eliberare de sub ocupaţia sovietică a ceea ce astăzi numim Republica Moldova. Marea majoritate a populaţiei nu cunoaşte însă acţiunile iniţiate de Antonescu şi regimul său împotriva populaţiei evreieşti ce locuia în această regiune: crearea ghetourilor şi a lagărelor de concentrare sau deportarea acestora în Transnistria. Aceste fapte pur şi simplu nu există. Ele au fost sistematic şterse din memoria noastră colectivă.

Duminică, 21 septembrie, ora 19
Moldova independentă. Erată
de: Ion Borș, David Schwartz, Dumitru Stegărescu, Doriana Talmazan, Irina Vacarciuc / Producția: Teatrul-Spălătorie din Chișinău, Moldova

Spectacolul construiește o istorie subiectivă a Republicii Moldova, care completează și corectează istoria oficială. Este istoria nescrisă și nespusă la școală, despre perspectivele oamenilor obișnuiți asupra schimbărilor economico-politice. Spectacolul pune alături reprezentarea anti-eroizantă a principalelor evenimente publice și transmiterea vocilor celor care nu ajung în manualele de istorie decât, cel mult, sub formă de statistică. Într-un context în care liderii politici, agenții capitalului și intelectualii publici fac front comun împotriva cetățenilor, spectacolul propune o sumă de erate necesare la istoria oficială, care este scrisă, ca întotdeauna, de cei puternici, și utilizată ca simplu instrument al puterii.

Sâmbătă, 27 septembrie, ora 19 și Duminică, 28 septembrie, ora 19:  Nu ne-am născut în locul potrivit
De Alice Monica Marinescu și David Schwartz / Cu: Alexandru Fifea, Katia Pascariu, Mihaela Rădescu, Andrei Șerban, Silviana Vișan / Scenografia: Adrian Cristea, muzica: Cătălin Rulea, traducerea în limba arabă: Bashar Al-Kishawi

Spectacolul se joacă cu subtitrări în limbile engleză și arabă

Spectacolul se bazează pe textul de teatru documentar scris de Alice Monica Marinescu și David Schwartz, folosind metoda verbatim, în 2011. Textul împletește poveștile de viață a 5 persoane care au trăit experiența refugiului cu fragmente din Ghidul de Obținere a Cetățeniei Române pentru Cetățeni Străini. Spectacolul creează contextul favorabil pentru cunoaşterea şi înţelegerea dinamicilor migrației și refugiului, și ale statutului refugiaţilor şi migranţilor în general.

[Teatrul Luni de la Green Hours] 

Luni, 29 septembrie, ora 18:30: Lansare Gazeta de Artă Politică 

Luni, 29 septembrie, ora 20:00 și Marți, 14 octombrie, ora 20:00: Capete înfierbântate. 13-15 iunie 1990
De: Mihaela Michailov & David Schwartz / Cu: Alexandru Potocean / Sound: Cătălin Rulea

Spectacolul Capete înfierbântate se bazează pe proiectul de cercetare 13-15 iunie 1990, inițiat de Mihaela Michailov si David Schwartz în decembrie 2009. Documentarea s-a desfășurat prin diferite metode: interviuri cu martori, presă scrisă, rapoarte ale diferitelor instituții și organizații, dezbateri, discuții publice, ateliere, concentrate în jurul evenimentelor din București, din 13-15 iunie 1990. 

Marți, 30 septembrie, ora 20:00 și Luni, 13 octombrie ora 20:00: În Sfârșit - Film documentar, de Vlad Andrei Gherghiceanu (Durata: 14 min.) // SubPământ. Valea Jiului după 1989
De: Mihaela Michailov și David Schwartz / Cu: Alice Monica Marinescu, Katia Pascariu, Alexandru Potocean, Andrei Șerban / Scenografia: Adrian Cristea, muzica: Bogdan Burlăcianu, documentare: Vlad Petri

Proiectul îşi propune să documenteze situaţia economică, viaţa şi munca minerilor în post-socialism printr-o reconstrucţie performativă a poveştilor-document care fundamentează istoria comunităţilor din Valea Jiului, aflate la limita dintre supravieţuire, migraţie, dispariţie şi posibilă reconstrucţie. Spectacolul Sub Pământ are la bază o cercetare în Valea Jiului sub formă de ateliere, discuţii libere şi interviuri cu mineri, soţii de miner, pensionari, copii, paznici de mină, lideri de sindicat, oameni care trăiesc din furtul de cărbune. Sub Pământ este un spectacol-arhivă de poveşti-mărturii ale unor comunităţi pe cale de dispariţie.

Luni, 6 octombrie, ora 20:00: După Traian și Decebal. (Din filele istoriei gay în România)
De / cu: Paul Dunca, Mihaela Michailov / Scenografia: Andrei Dinu / Producția: Salonul de Proiecte, București

Cum „se trăia gay” înainte de 1989 în România? Care erau locurile de întâlnire? Care erau ritualurile de socializare și structurile de oprimare? Care erau efectele articolului 200 care pedepsea, cu închisoarea de la 1 la 5 ani, relațiile sexuale între persoanele de același sex? Cum puteai să fii cine erai, fentându-ți identitatea și, totuși, existând într-un regim de acceptare tăcită? Cum au continuat abuzurile împotriva dreptului la reprezentarea identității după 1989? După Traian și Decebal este un fragment de istorie underground a fenomenului homosexualității înainte și după 1989. Paradoxurile cenzurii au funcționat perfect. Deși era interzis, a existat o viață gay în România.

Adrese:
UNATC - Sala Octavian Cotescu, Palatul Național al Copiilor: Bd. Tineretului 8-10
Teatrul LUNI de la Green Hours: Calea Victoriei 120

*Rezervările se fac la:
Andrei Șerban: +40728839007; andreiserbanmail@gmail.com
Pin It email